در این مطلب نگاهی به گزارش‌ها پیرامون نسل بعدی پردازنده‌های اپل داریم.

 


نزدیک به دو سال پیش بود که اپل شروع به تولید پردازنده‌های دسکتاپ سری M برای مک‌ها کرد و این روند با پردازنده M1 شروع شد. پس از مدتی نسخه‌های قدرتمندتر آن به نام‌های M1 پرو و M1 مکس از راه رسیدند و در نهایت هم شاهد معرفی M1 اولترا بودیم. اگرچه اپل چند وقت پیش از تراشه M2 رونمایی کرد، ولی بسیاری منتظر نسخه‌های قدرتمند آن هستند.

تبلیغات

اپل با معرفی چیپ M2، رسما وارد نسل دوم این پردازنده‌ها شد و باید منتظر سایر اعضای این خانواده باشیم. علاوه بر اینکه انتظار داریم اپل از M2 پرو تا اولترا رونمایی کند، اما این‌بار ظاهرا با M2 اکستریم هم روبه‌رو می‌شویم؛ پردازنده‌ای قدرتمند که ظاهرا قدرت مک پرو را تامین خواهد کرد.

تاریخ احتمالی عرضه تراشه‌های سری M2

اولین عضو این خانواده که نسخه استاندارد، M2 است، در ژوئن 2022 همراه با نسل جدید مک بوک ایر و مک بوک پرو معرفی شد. اما سایر اعضای این خانواده چه زمانی از راه می‌رسند؟ طبق شایعات، باید منتظر معرفی M2 پرو و مکس در ماه جاری میلادی باشیم. دو نسخه دیگر یعنی M2 اولترا و M2 اکستریم احتمالا سال آینده میلادی از راه می‌رسند.

مشخصات احتمالی M2 پرو تا M2 اکستریم

نسخه استاندارد تراشه‌های M اپل بیشتر برای کاربران عادی و نه حرفه‌ای طراحی شده‌اند، البته این موضوع به معنای قدرت پایین آن‌ها نیست، اما اپل در این چیپ‌ها بیشتر روی مصرف انرژی پایین تمرکز کرده است. این موضوع درباره M2 هم صادق است و این تراشه نسبت به قبلی‌اش بهبودهایی دارد.

اپل در تراشه M2 از CPU با 8 هسته و GPU با 10 هسته استفاده کرده و این چیپ می‌تواند حداکثر از 24 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. در حقیقت کوپرتینویی‌ها تعداد هسته‌های GPU و همچنین رم مورد پشتیبانی این چیپ جدید را افزایش داده‌اند.

قبل از اینکه بخواهیم نگاهی به مشخصات احتمالی سایر اعضای خانواده M2 داشته باشیم، بیایید اول مشخصات سری M1 را مرور کنیم:

 

  • M1: هشت هسته پردازشی، هشت هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت رم
  • M1 پرو: ده هسته پردازشی، 16 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 32 گیگابایت رم
  • M1 مکس: ده هسته پردازشی، 32 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت رم
  • M1 اولترا: بیست هسته پردازشی، 64 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت رم

با توجه به شایعات، مشخصات اعضای خانواده M2 به شرح زیر خواهد بود:

  • M2: هشت هسته پردازشی، 10 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 24 گیگابایت رم
  • M2 پرو: ده هسته پردازشی، 20 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 48 گیگابایت رم
  • M2 مکس: ده هسته پردازشی، 40 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 96 گیگابایت رم
  • M2 اولترا: 24 هسته پردازشی، 80 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 192 گیگابایت رم
  • M2 اکستریم: 48 هسته پردازشی، 160 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 384 گیگابایت رم

باید به این موضوع اشاره کنیم که تعداد هسته‌های مطرح شده مربوط به بالاترین نسخه تراشه‌های اپل هستند. همچنین باید بدانید که در صورت ثابت باقی ماندن تعداد هسته‌ها، همچنان باید منتظر عملکرد بهتری باشیم چرا که اپل به سراغ معماری تازه و احتمالا لیتوگرافی 4 یا 3 نانومتری می‌رود. البته اکثر شایعات به ادامه استفاده از لیتوگرافی 5 نانومتری اشاره دارند، البته نسل دوم این فناوری.

انتظار می‌رود نسل جدید لیتوگرافی TSMC به تنهایی منجر به بهبود 11 درصدی عملکرد و کاهش 22 درصدی مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های خانواده M1 شود. به گفته اپل، چیپ M2 در مقایسه با نسل قبلی‌اش 18 درصد CPU سریعتر، 35 درصد GPU قدرتمندتر و 40 درصد شبکه عصبی سریع‌تر دارد که این موضوع با بنچمارک‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد. همچنین باید به 50 درصد پهنای باند مموری بیشتر در مقایسه با M1 هم اشاره کرد که روی عملکرد کلی تاثیر مثبت دارد.

اگرچه برخی گزارش‌ها به لیتوگرافی 3 نانومتری برای تراشه‌های آینده اپل اشاره کرده‌اند، اما انتظار داریم این فرایند تولید به نسل بعدی چیپ‌های M یعنی خانواده M3 برسد. بنابراین یا با نسل دوم لیتوگرافی 5 نانومتری یا لیتوگرافی 4 نانومتری در سایر اعضای خانواده M2 روبه‌رو خواهیم شد.

بنچمارک‌های M2

در حال حاضر تنها تراشه M2 روانه بازار شده که نگاهی به نتایج بنچمارک‌های CPU و GPU آن خواهیم داشت.

بنچمارک CPU

پیش از اینکه این تراشه از راه برسد، بسیاری از گزارش‌ها به ادامه استفاده از 8 هسته پردازشی در M2 اشاره کرده بودند. با این حال، اپل توانسته 25 درصد ترانزیستور بیشتر در این چیپ قرار دهد و همچنین شاهد بهبودهایی در کنترلر و پهنای باند مموری هستیم. در M2 هم مانند M1 شاهد قرارگیری هسته‌ها در دو خوشه قدرتمند و کم‌مصرف هستیم. هسته‌های قدرتمندتر از کش بیشتری بهره می‌برند و هسته‌های کم‌مصرف، با وجود حفظ مصرف کم انرژی، عملکردشان بهبود داشته است.

تراشه M2 در مقایسه با پردازنده‌های سنتی پی‌سی، با مصرف انرژی بسیار پایین‌تر، عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد. به گفته اپل، این چیپ با یک چهارم مصرف انرژی، تا 90 درصد عملکرد پردازنده‌های 12 هسته‌ای را ارائه می‌کند. اما در بنچمارک‌ها این چیپ چه عملکردی دارد؟

طبق بنچمارک گیک‌بنچ، تراشه جدید اپل در بخش تک هسته‌ای نه تنها عملکرد بالاتری از M1 دارد، بلکه می‌تواند M1 پرو را هم شکست دهد. در حقیقت M2 در این بخش امتیاز 1943 را کسب کرده، در حالی که M1 پرو در مک بوک پرو 14 اینچی توانسته به امتیاز 1761 دست پیدا کند.

در بخش چند هسته‌ای، M2 همچنان توانسته عملکردی بالاتر از M1 نشان دهد و امتیاز 8908 را کسب کند که بالاتر از 7569 مک بوک پرو 13 اینچی M1 است. با این حال از M1 پرو شکست خورده که البته با توجه به 10 هسته پردازشی در این تراشه، کسب امتیاز بالاتر 9944 توسط آن منطقی است.

بنچمارک GPU

همانطور که گفتیم، اپل در تراشه M2 بجای 8 هسته گرافیکی، از 10 هسته گرافیکی استفاده کرده، بنابراین باید منتظر عملکرد بهتری باشیم. طبق ادعای اپل، این تراشه با مصرف انرژی یکسان با M1، تا 25 درصد عملکرد گرافیکی بالاتری دارد. کوپرتینویی‌ها همچنین مدعی شده‌اند که عملکرد گرافیکی این تراشه در مقایسه با جدیدترین گرافیک‌های مجتمع، تا 2.3 برابر سریع‌تر است.

به لطف 2 هسته بیشتر، عملکرد گرافیکی این تراشه نسبت به نسل قبلی بهبود داشته، با این حال در برابر M1 پرو با 14 هسته گرافیکی حرفی برای گفتن ندارد. برای مثال در بازی Rise of the Tomb Raider با تنظیمات High، مک بوک پرو M2 به فریم ریت 52 فریم بر ثانیه دست پیدا کرده، در حالی که مک بوک پرو 14 اینچی با M1 پرو فریم ریت 87 فریم بر ثانیه را تجربه می‌کند.

کدام محصولات به تراشه‌های M2 پرو و مکس مجهز می‌شوند؟

طبق شایعات و البته مشابه نسل قبل، باید منتظر استفاده از تراشه‌های M2 پرو و مکس در نسل جدید مک بوک پرو 14 و 16 اینچی باشیم. این احتمال هم وجود دارد که مک مینی جدید با یکی از این تراشه‌ها از راه برسد.

کدام مک‌ها با M2 اولترا و اکستریم از راه می‌رسند؟

مک استودیو جدید احتمالا اوایل سال 2023 با تراشه‌های M2 مکس و اولترا روانه بازار می‌شود. اما M2 اکستریم در صورت معرفی، قدرت کدام مک را تامین خواهد کرد؟ طبق گزارش‌ها، این چیپ در مک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد.

در نهایت انتظار داریم در هفته‌های آینده تراشه‌های M2 پرو و مکس از راه برسند و شاهد معرفی مک‌های مجهز به آن‌ها هم باشیم.