TASIAMAG

رفتن به صفحه اصلی تاسیامگ

بـــــروز زنــــدگی کــــنـیــم


۷۹ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

TASIAMAG
M2 پرو، مکس، اولترا و اکستریم؛ هرآنچه از نسل بعدی پردازنده‌های اپل می‌دانیم

M2 پرو، مکس، اولترا و اکستریم؛ هرآنچه از نسل بعدی پردازنده‌های اپل می‌دانیم

در این مطلب نگاهی به گزارش‌ها پیرامون نسل بعدی پردازنده‌های اپل داریم.

 


نزدیک به دو سال پیش بود که اپل شروع به تولید پردازنده‌های دسکتاپ سری M برای مک‌ها کرد و این روند با پردازنده M1 شروع شد. پس از مدتی نسخه‌های قدرتمندتر آن به نام‌های M1 پرو و M1 مکس از راه رسیدند و در نهایت هم شاهد معرفی M1 اولترا بودیم. اگرچه اپل چند وقت پیش از تراشه M2 رونمایی کرد، ولی بسیاری منتظر نسخه‌های قدرتمند آن هستند.

تبلیغات

اپل با معرفی چیپ M2، رسما وارد نسل دوم این پردازنده‌ها شد و باید منتظر سایر اعضای این خانواده باشیم. علاوه بر اینکه انتظار داریم اپل از M2 پرو تا اولترا رونمایی کند، اما این‌بار ظاهرا با M2 اکستریم هم روبه‌رو می‌شویم؛ پردازنده‌ای قدرتمند که ظاهرا قدرت مک پرو را تامین خواهد کرد.

تاریخ احتمالی عرضه تراشه‌های سری M2

اولین عضو این خانواده که نسخه استاندارد، M2 است، در ژوئن 2022 همراه با نسل جدید مک بوک ایر و مک بوک پرو معرفی شد. اما سایر اعضای این خانواده چه زمانی از راه می‌رسند؟ طبق شایعات، باید منتظر معرفی M2 پرو و مکس در ماه جاری میلادی باشیم. دو نسخه دیگر یعنی M2 اولترا و M2 اکستریم احتمالا سال آینده میلادی از راه می‌رسند.

مشخصات احتمالی M2 پرو تا M2 اکستریم

نسخه استاندارد تراشه‌های M اپل بیشتر برای کاربران عادی و نه حرفه‌ای طراحی شده‌اند، البته این موضوع به معنای قدرت پایین آن‌ها نیست، اما اپل در این چیپ‌ها بیشتر روی مصرف انرژی پایین تمرکز کرده است. این موضوع درباره M2 هم صادق است و این تراشه نسبت به قبلی‌اش بهبودهایی دارد.

اپل در تراشه M2 از CPU با 8 هسته و GPU با 10 هسته استفاده کرده و این چیپ می‌تواند حداکثر از 24 گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. در حقیقت کوپرتینویی‌ها تعداد هسته‌های GPU و همچنین رم مورد پشتیبانی این چیپ جدید را افزایش داده‌اند.

قبل از اینکه بخواهیم نگاهی به مشخصات احتمالی سایر اعضای خانواده M2 داشته باشیم، بیایید اول مشخصات سری M1 را مرور کنیم:

 

  • M1: هشت هسته پردازشی، هشت هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 16 گیگابایت رم
  • M1 پرو: ده هسته پردازشی، 16 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 32 گیگابایت رم
  • M1 مکس: ده هسته پردازشی، 32 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 64 گیگابایت رم
  • M1 اولترا: بیست هسته پردازشی، 64 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت رم

با توجه به شایعات، مشخصات اعضای خانواده M2 به شرح زیر خواهد بود:

  • M2: هشت هسته پردازشی، 10 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 24 گیگابایت رم
  • M2 پرو: ده هسته پردازشی، 20 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 48 گیگابایت رم
  • M2 مکس: ده هسته پردازشی، 40 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 96 گیگابایت رم
  • M2 اولترا: 24 هسته پردازشی، 80 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 192 گیگابایت رم
  • M2 اکستریم: 48 هسته پردازشی، 160 هسته گرافیکی، پشتیبانی از حداکثر 384 گیگابایت رم

باید به این موضوع اشاره کنیم که تعداد هسته‌های مطرح شده مربوط به بالاترین نسخه تراشه‌های اپل هستند. همچنین باید بدانید که در صورت ثابت باقی ماندن تعداد هسته‌ها، همچنان باید منتظر عملکرد بهتری باشیم چرا که اپل به سراغ معماری تازه و احتمالا لیتوگرافی 4 یا 3 نانومتری می‌رود. البته اکثر شایعات به ادامه استفاده از لیتوگرافی 5 نانومتری اشاره دارند، البته نسل دوم این فناوری.

انتظار می‌رود نسل جدید لیتوگرافی TSMC به تنهایی منجر به بهبود 11 درصدی عملکرد و کاهش 22 درصدی مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های خانواده M1 شود. به گفته اپل، چیپ M2 در مقایسه با نسل قبلی‌اش 18 درصد CPU سریعتر، 35 درصد GPU قدرتمندتر و 40 درصد شبکه عصبی سریع‌تر دارد که این موضوع با بنچمارک‌ها در یک راستا قرار می‌گیرد. همچنین باید به 50 درصد پهنای باند مموری بیشتر در مقایسه با M1 هم اشاره کرد که روی عملکرد کلی تاثیر مثبت دارد.

اگرچه برخی گزارش‌ها به لیتوگرافی 3 نانومتری برای تراشه‌های آینده اپل اشاره کرده‌اند، اما انتظار داریم این فرایند تولید به نسل بعدی چیپ‌های M یعنی خانواده M3 برسد. بنابراین یا با نسل دوم لیتوگرافی 5 نانومتری یا لیتوگرافی 4 نانومتری در سایر اعضای خانواده M2 روبه‌رو خواهیم شد.

بنچمارک‌های M2

در حال حاضر تنها تراشه M2 روانه بازار شده که نگاهی به نتایج بنچمارک‌های CPU و GPU آن خواهیم داشت.

بنچمارک CPU

پیش از اینکه این تراشه از راه برسد، بسیاری از گزارش‌ها به ادامه استفاده از 8 هسته پردازشی در M2 اشاره کرده بودند. با این حال، اپل توانسته 25 درصد ترانزیستور بیشتر در این چیپ قرار دهد و همچنین شاهد بهبودهایی در کنترلر و پهنای باند مموری هستیم. در M2 هم مانند M1 شاهد قرارگیری هسته‌ها در دو خوشه قدرتمند و کم‌مصرف هستیم. هسته‌های قدرتمندتر از کش بیشتری بهره می‌برند و هسته‌های کم‌مصرف، با وجود حفظ مصرف کم انرژی، عملکردشان بهبود داشته است.

تراشه M2 در مقایسه با پردازنده‌های سنتی پی‌سی، با مصرف انرژی بسیار پایین‌تر، عملکرد بالاتری از خودش نشان می‌دهد. به گفته اپل، این چیپ با یک چهارم مصرف انرژی، تا 90 درصد عملکرد پردازنده‌های 12 هسته‌ای را ارائه می‌کند. اما در بنچمارک‌ها این چیپ چه عملکردی دارد؟

طبق بنچمارک گیک‌بنچ، تراشه جدید اپل در بخش تک هسته‌ای نه تنها عملکرد بالاتری از M1 دارد، بلکه می‌تواند M1 پرو را هم شکست دهد. در حقیقت M2 در این بخش امتیاز 1943 را کسب کرده، در حالی که M1 پرو در مک بوک پرو 14 اینچی توانسته به امتیاز 1761 دست پیدا کند.

در بخش چند هسته‌ای، M2 همچنان توانسته عملکردی بالاتر از M1 نشان دهد و امتیاز 8908 را کسب کند که بالاتر از 7569 مک بوک پرو 13 اینچی M1 است. با این حال از M1 پرو شکست خورده که البته با توجه به 10 هسته پردازشی در این تراشه، کسب امتیاز بالاتر 9944 توسط آن منطقی است.

بنچمارک GPU

همانطور که گفتیم، اپل در تراشه M2 بجای 8 هسته گرافیکی، از 10 هسته گرافیکی استفاده کرده، بنابراین باید منتظر عملکرد بهتری باشیم. طبق ادعای اپل، این تراشه با مصرف انرژی یکسان با M1، تا 25 درصد عملکرد گرافیکی بالاتری دارد. کوپرتینویی‌ها همچنین مدعی شده‌اند که عملکرد گرافیکی این تراشه در مقایسه با جدیدترین گرافیک‌های مجتمع، تا 2.3 برابر سریع‌تر است.

به لطف 2 هسته بیشتر، عملکرد گرافیکی این تراشه نسبت به نسل قبلی بهبود داشته، با این حال در برابر M1 پرو با 14 هسته گرافیکی حرفی برای گفتن ندارد. برای مثال در بازی Rise of the Tomb Raider با تنظیمات High، مک بوک پرو M2 به فریم ریت 52 فریم بر ثانیه دست پیدا کرده، در حالی که مک بوک پرو 14 اینچی با M1 پرو فریم ریت 87 فریم بر ثانیه را تجربه می‌کند.

کدام محصولات به تراشه‌های M2 پرو و مکس مجهز می‌شوند؟

طبق شایعات و البته مشابه نسل قبل، باید منتظر استفاده از تراشه‌های M2 پرو و مکس در نسل جدید مک بوک پرو 14 و 16 اینچی باشیم. این احتمال هم وجود دارد که مک مینی جدید با یکی از این تراشه‌ها از راه برسد.

کدام مک‌ها با M2 اولترا و اکستریم از راه می‌رسند؟

مک استودیو جدید احتمالا اوایل سال 2023 با تراشه‌های M2 مکس و اولترا روانه بازار می‌شود. اما M2 اکستریم در صورت معرفی، قدرت کدام مک را تامین خواهد کرد؟ طبق گزارش‌ها، این چیپ در مک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قدرت بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد.

در نهایت انتظار داریم در هفته‌های آینده تراشه‌های M2 پرو و مکس از راه برسند و شاهد معرفی مک‌های مجهز به آن‌ها هم باشیم.


 

۳۰ مهر ۰۱ ، ۲۱:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
ایلان ماسک: ارزش تسلا به‌زودی از اپل نیز بیشتر خواهد شد

ایلان ماسک: ارزش تسلا به‌زودی از اپل نیز بیشتر خواهد شد

به گفته ماسک، هیئت مدیره تسلا تصمیم به برنامه بازخرید سهام گرفته‌اند تا از این طریق بتوانند ارزش شرکت خود را افزایش دهند.

 


گزارش مالی شرکت تسلا برای سه ماهه سوم سال 2022 اعلام شد و ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت خودروسازی اعلام کرد که ارزش آن می‌تواند به‌زودی از اپل نیز فراتر رود.

تبلیغات

تسلا امروز نتایج مالی سه ماهه سوم سال 2022 خود را منتشر کرد. غول خودروسازی در گزارش خود به درآمد 21.5 میلیارد دلاری (حدود 500 میلیون دلار کمتر از انتظار وال استریت) و سود هر سهم 1.05 دلاری (در مقابل 1.00 دلار مورد انتظار وال استریت) اشاره کرده است. در چند ماه گذشته، این شرکت روزهای سختی را در بازار سهام پشت سر گذاشته و نتایج سه ماهه سوم آن نیز هیچ کمکی در این زمینه نکرده است.

پس از انتشار نتایج، تسلا‌ یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران برگزار کرد که طی آن، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت با سرمایه‌گذاران صحبت کرد. او در سخنان خود اشاره کرد که هیئت مدیره تسلا در مورد برنامه بازخرید سهام بحث کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که شروع این کار با 5 تا 10 میلیارد دلار خرید سهام منطقی خواهد بود.

در برنامه بازخرید سهام، شرکت سهام خود را به قیمت بازار خریداری می‌کند. در این شرایط، شرکت معتقد است که سهامش در بازار کمتر ارزش گذاری شده و از این روش برای افزایش قیمت سهام خود استفاده می‌کند.

هرچند ماسک اعلام کرد که این طرح هنوز نهایی نشده، اما به نظر می‌رسد که تسلا به‌زودی برنامه خرید سهام خود را پیش خواهد گرفت. پس از اعلام برنامه خرید، مدیر عامل در مورد ارزش‌گذاری تسلا نیز اظهار نظر کرد:

 

«چندی پیش، در یک جلسه گفته بودم که فکر می‌کنم ممکن است ارزش تسلا بیشتر از اپل باشد که در آن زمان حدود 700 میلیارد دلار ارزش داشت.»

برنامه جدید تسلا؛ پیشی گرفتن از ارزش بازار اپل

ارزش تسلا بر اساس بازار فعلی حدود 700 میلیارد دلار است. اکنون ماسک هدف جدیدی برای ارزش گذاری تسلا ارائه کرده:

 

«اکنون من بر این عقیده هستم که می‌توانیم از بازار فعلی اپل بسیار فراتر برویم. من مسیری را برای تسلا می‌بینم که ارزش آن بیشتر از مجموع اپل و سعودی آرامکو باشد.»

 

ارزش اپل در حال حاضر 2.3 تریلیون دلار و سعودی آرامکو حدود 2 تریلیون دلار است.

ماسک همچنین تاکید کرد که حتی در شرایط رکود بد، تسلا همچنان می‌تواند در سال آینده «نقدینگی معناداری» تولید کند. از این رو او اعتقاد داشت که شروع یک برنامه بازخرید سهام منطقی است.

۳۰ مهر ۰۱ ، ۰۱:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
هیوندای آزرا 2023 رونمایی شد؛ تحول در طراحی و تکنولوژی

هیوندای آزرا 2023 رونمایی شد؛ تحول در طراحی و تکنولوژی

هیوندای آزرا 2023 با طراحی مدرن و کابین پیشرفته از نیمه دوم سال آینده در کره جنوبی و سپس در بازارهای بین المللی عرضه می‌شود.

 


اولین تصاویر رسمی از هیوندای آزرا 2023 منتشر شد. این سدان کره‌ای که در برخی بازارها با نام گرنجور به فروش می‌رسد، در نسل هفتم خود کاملا متحول شده و هیچ وجه اشتراکی با نسل قبل نمی‌توان پیدا کرد. در کنار تحول ظاهری، آزرا 2023 از نظر کیفیت، تکنولوژی سبز و هیبریدی و آپشن‌های رفاهی نیز پیشرفت‌های زیادی دارد. این مساله سبب می‌شود فاصله این خودرو با مدل هم‌خانواده‌ای مثل جنسیس G90 کمتر از هر زمان دیگری باشد.

تبلیغات

طراحی فضایی هیوندای آزرا 2023

هیوندای آزرا 2023 در نمای روبرو چهره‌ای مشابه با ون استاریا دارد. جلوپنجره عریض و عمودی و نوار LED سرتاسری دو ویژگی شاخص آزرا در این نماست. مثل نسل اخیر سانتافه، چراغ‌های اصلی آزرا در ارتفاعی پایین و در دو طرف جلوپنجره قرار دارند.

هیوندای از نوار LED سرتاسری با عبارت Seamless Horizon Lamp یاد می‌کند. همانطور که در تصویر قابل مشاهده است، بخش اعظمی از سپر را جلوپنجره تشکیل می‌دهد.

 

در نمای جانبی، هیوندای آزرا 2023 فقط یک خط برجسته دارد که از چراغ جلو شروع و با عبور از روی درها به چراغ عقب ختم می‌شود. در این نما فاصله محوری طولانی و فرم خاص ستون C کاملا جلب توجه می‌کند. مثل قبل این نسل از آزرا نیز یک خودروی دیفرانسیل جلو است و این امر را می‌توان از فاصله زیاد چرخ‌های جلو با سپر تشخیص داد. دستگیره‌های در کشویی و رینگ‌های زیبای 20 اینچی از دیگر ویژگی‌های جذاب نسل هفتم آزرا هستند.

ستون C دوگانه به نسل اول هیوندای آزرا که در دهه 80 میلادی معرفی شد، اشاره دارد. بد نیست اشاره کنیم این نسل از آزرا در واقع همان نسل دوم از میتسوبیشی دیبونیر (Debonair) بود که با نشان هیوندای نیز تولید شد.  

هیوندای آزرا 2023

 

در نمای عقب، با فرمی ساده‌تر روبرو هستیم. چراغ اصلی هیوندای آزرا 2023 در این بخش نیز یک نوار بسیار باریک سرتاسری است. لبه در صندوق این سدان لوکس برآمدگی زیبایی دارد و تا حدودی مدل برقی آیونیک 6 را در ذهن تداعی می‌کند. نوار مشکی رنگ موجود روی سپر که امتداد خط رکاب جانبی است و همچنین چراغ شبرنگ عریض از سایر ویژگی‌های ظاهری آزرا 2023 در نمای عقب هستند.

ادامه مطلب...
۲۹ مهر ۰۱ ، ۱۱:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
دانشمندان با ساخت یک بازی ویدیویی، حافظه کوتاه مدت سالمندان را تقویت کردند

دانشمندان با ساخت یک بازی ویدیویی، حافظه کوتاه مدت سالمندان را تقویت کردند

محققان نشان داده‌اند که انجام یک بازی موزیکال ریتمی به مدت 8 هفته می‌تواند قدرت حافظه کوتاه مدت افراد را بهبود ببخشد.

 


محققان در پژوهش تازه‌ای نشان داده‌اند که می‌توان از بازی کردن برای بهبود حافظه استفاده کرد. آن‌ها با آزمایش یک بازی موزیکال ریتمی روی افراد بین 60 تا 79 سال دریافته‌اند که تقویت حافظه کوتاه مدت از طریق بازی‌ها ممکن است.

تبلیغات

پژوهشگران در مطالعه‌ای در خصوص تاثیر بازی‌ها، 47 نفر را در دو گروه تقسیم کردند. گروه اول یک بازی ریتمی به نام Rhythmicity و گروه دوم یک بازی واژه‌یابی معمولی را در 8 هفته روزانه به مدت 20 دقیقه انجام دادند.

در پایان تفاوت بین این دو گروه واضح بود. افرادی که Rhythmicity بازی کرده بودند، از طریق یک آزمایش تشخیص چهره نشان دادند که حافظه کوتاه مدت بهتری پیدا کرده‌اند. محققان می‌گویند: «همان‌طور که حدس زده می‌شد، فقط گروه گیم ریتمی از بهبود حافظه کوتاه مدت در تشخیص چهره بهره‌مند شدند، بنابراین شواهد نشان می‌دهد که تمرین ریتم‌های موزیکال می‌تواند برای پیشرفت در کارهای غیرموزیکال مفید باشد.»

ویژگی بازی Rhythmicity چیست؟

Rhythmicity توسط درامری به نام «میکی هارت» و دانشمندی به نام «آدام گزلی» ساخته شده و از سرنخ‌های بصری برای تمرین بازیکنان به منظور ریتم زدن استفاده می‌کند. آن‌چه این بازی را خاص می‌کند، قابلیت تطبیق‌پذیری آن است که باعث تغییر سطح دشواری بازی می‌شود و کمک می‌کند تا بازیکن به موقع بتواند مهارت‌های خود را پیشرفت دهد.

بررسی نوار مغزی شرکت‌کنندگان در حین تشخیص چهره‌ها نشان می‌دهد که فعالیت بخش لوبول آهیانه‌ای برین بیشتر شده است. این بخش همان قسمتی که با دیدن، شنیدن و حافظه کوتاه مدت در ارتباط است.

افت قابلیت‌های شناختی معمولا با افزایش سن آغاز می‌شود، اما بازی‌ها می‌توانند به حفظ ظرفیت‌های مغزی ما کمک کنند. این محققان قبلا هم در سال 2013 نشان داده بودند که بازی NeuroRacer می‌تواند زوال قابلیت‌های ذهنی را کاهش داده، تمرکز را تقویت کند و کارکرد حافظه را بهبود دهد.

محققان می‌گویند: «این بازی‌ها همه دارای الگوریتم‌های تطبیقی و رویکردهای مشابهی هستند، اما فعالیت‌های بسیار بسیار متفاوتی را انجام می‌دهند. و با کمک همه آن‌ها نشان داده‌ایم که می‌توانیم توانایی‌های شناختی را در این سنین بهبود ببخشیم.»

نتایج پژوهش حاضر در مجله PNAS چاپ شده است.

۲۹ مهر ۰۱ ، ۱۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
پژوهشگران: زنان در یادآوری کلمات بهتر از مردان عمل می‌کنند

پژوهشگران: زنان در یادآوری کلمات بهتر از مردان عمل می‌کنند

محققان در مطالعه‌ای در خصوص روانی کلام و یادآوری کلمات دریافتند که عملکرد زنان به خصوص اگر محقق زن باشد، بهتر از مردان است.

 


مطالعه‌ای تازه نشان داده که زنان در به خاطر سپردن کلمات حافظه قوی‌تری دارند. دانشمندان با بررسی 168 پژوهش در زمینه تفاوت‌های جنسیتی در یادآوری واژه‌ها، دریافته‌اند که زنان برتری کوچک اما مهمی در این زمینه دارند.

تبلیغات

پژوهشگران دانشگاه برگن نروژ با بررسی 168 مطالعه در زمینه تفاوت‌های جنسیتی در روانی کلامی و یادآوری واژگان دریافته‌اند که زنان به‌طور کلی عملکرد بهتری دارند. روانی کلامی به دایره لغات یک شخص برمی‌گردد، در حالی که یادآوری واژگان به توانایی ذهنی افراد در به یاد آوردن کلماتی مربوط می‌شود که او در گذشته شنیده است.

پروفسور «مارکو هیرنشتاین» می‌گوید: «برتری زنان در طول زمان و چرخه عمر آن‌ها ثابت است، اما این برتری تقریبا اندک است. در اکثر مهارت‌های ذهنی هیچ یا صرفا تفاوتی قابل چشم‌پوشی در میانگین عملکرد مردان و زنان وجود دارد. با این حال، زنان در برخی کارها و مردان در برخی کارهای دیگر درخشان عمل می‌کنند.»

زنان در یادآوری کلمات نسبت به مردان برتری دارند

هیرنشتاین و تیمش در این تحقیق اطلاعات بیش از 350 هزار شرکت‌کننده را از یک بازه زمانی 50 ساله گردآوری کردند. آن‌ها در نهایت دریافتند که زنان در زمینه روانی کلامی و یادآوری واژگان کمی بهتر از مردان عمل می‌کنند. البته نکته جالب این‌جاست که برتری زنان در خصوص روانی کلامی فقط محدود به روانی در واج بوده، یعنی دایره کلامی آن‌ها در زمینه لغاتی بهتر بوده که با یک حرف خاص آغاز می‌شود.

افزون بر این، به نظر می‌رسد که برتری عملکرد زنان به جنسیت محقق ارشد مطالعه هم بستگی داشته است. از این رو، محققان در این پژوهش جنسیت دانشمند ارشد هر مطالعه را هم بررسی و مدنظر قرار داده‌اند. اگر زنان با محققان زن طرف بوده باشند، عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

پژوهشگران باور دارند که نتایج یافته‌های آن‌ها می‌تواند در بهبود ارزیابی‌های تشخیصی در زمینه آزمایش‌های کلامی مثلا در خصوص زوال عقل موثر باشد. به عبارت دیگر، حالا دانشمندان می‌توانند حدس بزنند که عملکرد بهتر زنان در این تست‌ها لزوما به معنای این نیست که آن‌ها کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند.

نتایج این مطالعه در مجله Perspectives on Psychological Science چاپ شده است.

۲۹ مهر ۰۱ ، ۰۹:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
نتفلیکس به‌طور جدی ساخت یک سرویس بازی ابری را دنبال می‌کند

نتفلیکس به‌طور جدی ساخت یک سرویس بازی ابری را دنبال می‌کند

معاون بخش بازی‌های نتفلیکس رسما تایید کرد که این شرکت قصد دارد وارد حوزه سرویس‌های ابری بازی شود.

 

«مایک وردو» معاون بخش بازی‌های نتفلیکس در کنفرانس TechCrunch Disrupt تایید کرد که این شرکت به‌طور جدی ساخت و ارائه پلتفرم بازی‌های ابری خود را در نظر گرفته است. نتفلیکس سال گذشته با ارائه مجموعه‌ای از بازی‌های موبایلی وارد این عرصه شد، اما ظاهرا اکنون قصد دارد تا به کاربران اجازه دهد تا بازی‌ها را از طریق فضای ابری تجربه کنند.

تبلیغات

وردو در جریان این کنفرانس گفت:

«ما به‌طور جدی در حال بررسی یک پیشنهاد بازی ابری هستیم تا بتوانیم در تلویزیون و رایانه شخصی نیز به اعضا خود دسترسی داشته باشیم. ما همان رویکرد بازی‌های موبایل را پیش خواهیم گرفت که شروع کوچکی داشته باشیم، متواضع باشیم و متفکر باشیم و سپس پیشرفت کنیم.»

موفقیت سرویس ابری نتفلیکس در مقابل سرویس تعطیل شده استادیا گوگل

توضیحات وردو در حالی اعلام شده که نتفلیکس اخیرا گفته بود که در حال توسعه 55 بازی دیگر است. در همین رابطه نیز، گوگل اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که تصمیم گرفته سرویس استریم بازی استادیا خود را در 28 دی ماه تعطیل خواهد کرد. Stadia با وجود انتظارات زیادی که از آن می‌شد، نتوانست چندان مورد توجه طرفداران بازی‌های ویدیویی قرار بگیرد.

وردو معتقد است که نتفلیکس می‌تواند در زمینه‌ای گوگل در آن شکست خورده، موفق شود، زیرا بازی‌های ابری «ارزش افزوده‌ای» برای مدل کسب‌و‌کار این شرکت محسوب می‌شود.

او توضیح می‌دهد:

«از شما نمی‌خواهیم که به عنوان جایگزین کنسول مشترک [این سرویس] شوید، زیرا یک مدل تجاری کاملا متفاوت است. با گذشت زمان، این امید وجود دارد که برای تمام کاربران در هر جایی، به یک روش بسیار طبیعی تبدیل شود.»

در نهایت، وردو اعلام کرد که نتفلیکس در حال افتتاح یک استودیو بازی جدید در کالیفرنیا است که توسط «چاکی سونی» مدیریت خواهد شد. سونی که تهیه‌کننده اجرایی بازی Overwatch بوده، سال گذشته اکتیویژن بلیزارد را ترک کرد.

۲۸ مهر ۰۱ ، ۱۲:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
چند پلتفرم‌ رفع فیلتر شدند؛ سرنوشت اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان در ابهام

چند پلتفرم‌ رفع فیلتر شدند؛ سرنوشت اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان در ابهام

اسکایپ، لینکدین و اپ استور که طی یک ماه گذشته به تیغ تیز فیلترینگ دچار شده بودند ساعتی پیش رفع فیلتر شدند.

 


اسکایپ، لینکدین و اپ استور که طی یک ماه گذشته به تیغ تیز فیلترینگ دچار شده بودند ساعتی پیش رفع فیلتر شدند. با این وجود هنوز سرنوشت دو اپلیکیشن پرکاربرد اینستاگرام و واتس‌‌اپ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

طی یک هفته گذشته وزارت ارتباطات بارها اعلام کرد محدودیت‌های اینترنت به جز برای دو پلتفرم آمریکایی اینستاگرام و واتس‌اپ برداشته شده است اما بررسی‌ها نشان می‌داد همچنان هر ازگاهی اینترنت قطع شده و امکان دسترسی به پلتفرم‌های فیلتر شده دیگری همچون اسکایپ و لینکدین وجود نداشت.

سرانجام ظهر امروز برخی از پلتفرم‌هایی که دسترسی به آن‌ها محدود شده بود، رفع فیلتر شدند. اسکایپ، لینکدین و اپ استور از جمله این پلتفرم‌ها هستند. با این وجود شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام که کسب‌وکار بیش از 2 میلیون ایرانی به آن وابسته است هنوز فیلتر است.

واتس‌اپ نیز که پیام‌رسانی بین‌المللی بوده و بسیاری از کسب‌وکارها برای ارتباط با شرکای تجاری خود در خارج کشور از آن استفاده می‌کردند همچنان مسدود است. گوگل‌پلی هم که به عنوان مهم‌ترین بستر دانلود اپلیکیشن برای گوشی‌های اندرویدی است، رفع فیلتر نشده است.

با توجه به شرط محالی که از سوی وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ گذاشته، آزادسازی این دو اپلیکیشن با اما و اگرهایی همراه است. زارع‌پور شنبه 16 مهر ماه، رفع فیلتر این دو پلتفرم را وابسته به تغییر رفتار این دو اپ عنوان کرده بود.

موج فیلترینگ و قطع اینترنت از 30 شهریورماه 1401 و با فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام آغاز شد. یک روز پس از آن، گوگل‌پلی و اپ استور نیز فیلتر شدند تا کاربران امکان دانلود هیچ اپلیکیشنی از این دو پلتفرم نداشته باشند؛ به نظر می‌رسد هدف از این اقدام، محدودسازی دسترسی به ابزارهای تغییر آی‌پی بود.

این موج فیلتر ادامه داشت و 2 مهر شاهد فیلتر لینکدین و اسکایپ بودیم تا مشخص شود حاکمیت به دنبال قطع تمامی ابزارهای ارتباطی بین‌المللی و پرطرفدار بود.

۲۶ مهر ۰۱ ، ۱۴:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
بنیانگذاران بیون‌تک: واکسن‌های سرطان احتمالا تا سال 2030 از راه می‌رسند

بنیانگذاران بیون‌تک: واکسن‌های سرطان احتمالا تا سال 2030 از راه می‌رسند

به گفته بنیانگذاران بیون‌تک، می‌توان با دستکاری واکسن‌های mRNA کنونی، تا قبل از 2030 واکسن سرطان تولید کرد.

 

بنیانگذاران بیون‌تک، شرکتی که بخاطر همکاری در تولید یکی از مطرح‌ترین واکسن‌های کرونا جهان، اعتبار زیادی در دنیای پزشکی کسب کرده، اعلام کرده‌اند که امکان عرضه واکسن های سرطان تا پیش از پایان دهه کنونی وجود دارد.

تبلیغات

«اوغور شاهین» و «اوزلم تورچی»، زوجی که شرکت آلمانی بیون‌تک را تاسیس کرده‌اند و با همکاری فایزر، واکسن انقلابی mRNA کرونا را توسعه داده‌اند، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از خوشبینی خود برای واکسن سرطان صحبت کرده‌اند.

 

تغییر کاربری واکسن mRNA‌ برای مبارزه با سرطان

پروفسور تورچی در این مصاحبه گفت که می‌توان واکسن mRNA را به گونه‌ای دستکاری کرد تا سیستم ایمنی را برای حمله به سلول‌های سرطانی و نه کووید-19 آماده کند. زمانی که مصاحبه‌کننده از دکتر شاهین درباره زمان عرضه واکسن‌های سرطان مبتنی بر mRNA سوال پرسید، وی به «پیش از 2030» اشاره کرد.

واکسن mRNA کرونا، دستورالعمل‌های ژنتیکی را به شاخک‌های پروتئینی بی‌خطر کووید-19 درون بدن می‌رساند. این دستورالعمل‌ها در اختیار سلول‌هایی قرار می‌گیرند که پروتئین شاخک را تولید می‌کنند. این پروتئین‌ها یا آنتی‌ژن‌ها به آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی می‌گویند برای حمله به دنبال چه چیزی بگردند.

دکتر تورچی می‌گوید می‌توان این رویکرد را برای واکسن سرطان هم درنظر گرفت تا سیستم ایمنی به دنبال سلول‌های سرطانی باشد و آن‌ها را نابود کند. این واکسن‌ها می‌توانند شامل دستورالعمل‌های ژنتیکی برای آنتی‌ژن‌های سرطان یا همان پروتئین‌های روی سلول‌های تومور باشند.

باید به این موضوع اشاره کنیم که پیش از همه‌گیری کرونا، بیون‌تک تمرکزش را روی واکسن سرطان گذاشته بود اما بخاطر شیوع کووید-19، تصمیم گرفت به سراغ واکسن این بیماری برود. در حال حاضر این کمپانی آلمانی چندین واکسن سرطان تولید کرده که همگی مراحل آزمایش بالینی را پشت سر می‌گذرانند.

ادامه مطلب...
۲۵ مهر ۰۱ ، ۱۲:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
با قطع سرویس‌های پیامکی، چه بلایی سر کسب‌وکارها آمده است؟

با قطع سرویس‌های پیامکی، چه بلایی سر کسب‌وکارها آمده است؟

بعد از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ نوبت به فیلترینگ گوگل ادز رسید و حالا دیگر دسترسی به پیامک هم برای کسب‌وکارها قطع شده است.

 

حوالی ظهر روز جمعه 22 مهرماه آخرین راه ارتباطی بسیاری از کسب‌وکارها با کاربرانشان بسته شد و امکان ارسال پیامک‌های انبوه با اختلال همراه شده است. دلیل آن دقیق مشخص نیست اما گفته می‌شود این انسداد بر اساس حکم قضایی است و احتمالا به هک شدن برخی از این سامانه‌ها و ارسال برخی پیامک‌ها به کاربران برمی‌گردد. کسب‌وکارها بر اساس تخمین‌ خودشان علام کرده‌اند طی سه هفته گذشته بیش از 60 درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. بعد از همه فیلترینگ‌ها و اختلال دسترسی به اینترنت حالا اکثر سرویس‌های ارسال پیامک در سراسر کشور برای کسب‌وکارها قطع شده است.

تبلیغات

با این تصمیم، ثبت کاربر جدید و هویت سنجی کاربران پلتفرم‌ها نیز مختل شده است. از ابتدای مهرماه اختلالات اینترنت گسترده‌تر از قبل شد و با فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، مسیر معمول دیجیتال مارکتینگ تنگ و تنگ‌تر شد. یک قدم قبل از قطع سرویس‌های پیامک، قطع دسترسی آزاد به سرویس گوگل ادز بود که فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال را در جریان تبلیغات دچار چالش‌هایی کرد.

تصمیمات خلق‌الساعه و آسیب جدی به کسب‌وکارها

«مجید خاکپور»، نایب رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با بیان اینکه از خدمات پیامکی در زمینه‌های مختلفی در کسب و کارهای اینترنتی استفاده می‌شود، بر این باور است که تصمیمات خلق‌الساعه در این بخش، بسیار مخرب هستند و بدنه اکوسیستم نوآوری را دچار آسیب جدی می‌کند.

مجید خاکپور

 

او در گفت‌وگو با تاسیامگ با اشاره به اینکه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین از OTP و رمز یک بار مصرف پیامکی برای ورود کاربرانشان به وبسایت یا پلتفرم استفاده می‌کنند، گفت: «این یکی از روش‌های رایج امنیتی برای ورود کاربران است. این روش پیامکی برای بعضی از کسب و کارها تنها راه ورود بوده و برخی اما راه‌حل‌های جایگزین دارند. همچنین پیامک‌ تایید دو عاملی برای تایید تراکنش‌های مالی نیز مورد استفاده بسیاری از کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.»

بر اساس توضیحات خاکپور در حال حاضر با این اختلال، ارتباط پیامکی پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی با کاربرانشان قطع شده است که منجر به آسیب جدی به تجربه کاربری آن‌ها می‌شود.

به گفته او کسب‌وکارهای زیادی که به علت اختلال‌های اخیر اینترنت با کاهش تا 60 درصدی فروش رو به رو شده‌اند، امروز و با قطع سرویس پیامکی افت فروش تا 95 درصدی را تجربه می‌کنند.

ادامه مطلب...
۲۴ مهر ۰۱ ، ۲۱:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
سازمان فضایی: تا چند سال آینده به منظومه‌ ماهواره‌ای نظیر استارلینک دست پیدا خواهیم کرد

سازمان فضایی: تا چند سال آینده به منظومه‌ ماهواره‌ای نظیر استارلینک دست پیدا خواهیم کرد

رئیس سازمان فضایی کشور تشکیل این کنسرسیوم و ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای را رقیبی برای استارلینک معرفی کرده است.

 

رئیس سازمان فضایی ایران خبر از انجام اقداماتی برای ساخت منظومه ماهواره‌ای شبیه به استارلینک در کوتاه‌مدت داد و اعلام کرد که برای تحقق این موضوع، نیاز به شکل‌گیری یک کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشورهای علاقه‌مند به این کار وجود دارد. به گفته او رایزنی‌های اولیه در این‌باره انجام شده و ایران ظرف چند سال آینده به چنین فناوری دست پیدا خواهد کرد. رئیس سازمان فضایی کشور تشکیل این کنسرسیوم و ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای را رقیبی برای استارلینک معرفی کرده است.

تبلیغات

«حسن سالاریه» در گفتگو با ایرنا تاکید کرد قرار است با شرکت‌های دانش بنیان فعال این حوزه همکاری کنند و ضمن حمایت از آنها، به این فناوری دست پیدا کرد: «در آینده نزدیک و با استفاده از بخش خصوصی نمی‌توان به این موضوع رسید اما نقشه راه ماه اینست که با کشورهای علاقه‌‌مند دیگر برای ساخت منظومه ماهواره‌ای اقدام کنیم.»

پیش‌تر دبیر سندیکای مخابرات بر لزوم ساخت استارلینک ایرانی تاکید کرده بود و در همین رابطه، سالاریه اعلام کرد سازمان فضایی ایران در خصوص ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای برنامه مدونی دارد: «برنامه به این صورت است که از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه حمایت کنیم تا به‌مرور زمان به یک کنسرسیوم تبدیل و سازنده ماهواره‌های مخابراتی کوچک (تا ۳۰۰ کیلوگرم) شوند.»

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: «در گام نخست قصد داریم یک منظومه مخابراتی تشکیل شده از ریز ماهواره‌ها طراحی کرده و بسازیم. این منظومه برای کارهای باند باریک و اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظومه‌های ریز ماهواره‌ای کوچک و زیر ۵۰ کیلوگرم است و بخش خصوصی به‌راحتی می‌تواند آن را بسازد. در این خصوص مطالعات امکان‌سنجی زیادی انجام‌گرفته است و امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان در این بخش با جدیت به کار خود ادامه بدهند.»

به گفته سالاریه پس از شناسایی شرکت‌ها و توانمندسازی آنها، دولت آنها را به سمت گام اصلی که ساخت ماهواره برای ارائه خدمات پهن باند است هدایت می‌کند: «ساخت منظومه ماهواره‌ای در کشور ما به‌صورت انفرادی جلو نخواهد رفت. برای رسیدن به این هدف باید برای ارتفاعات مختلف چند ۱۰۰ و چند هزار ماهواره در زمان کوتاه به مدار موردنظر پرتاب شوند.» او تاکید دارد صرفاً با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نمی‌توان منظومه ماهواره‌ای ساخت: «در اهداف این‌چنینی باید کنسرسیوم بین‌المللی شکل بگیرد. نقشه راه ما این است که ایران همراه با چند کشور علاقه‌مند دیگر که با آن‌ها رایزنی کرده‌ایم، برای ساخت منظومه ماهواره‌ای همراه شوند.»

رئیس سازمان فضایی کشور تشکیل این کنسرسیوم و ایجاد یک منظومه ماهواره‌ای را رقیبی برای استارلینک معرفی کرده است. سالاریه درباره بازه زمانی دستیابی به منظومه ماهواره‌ای برای رقابت با استارلینک گفت: «قطعاً در بازه زمانی ۲ تا ۳ ساله این کار انجام‌شدنی نیست، اما هر چقدر مشارکت بالاتر برود، قطعاً در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم. دستیابی به منظومه ماهواره‌ای IOT (اینترنت اشیا) و پهن‌باند هر دو در برنامه ما هستند.»

گفتنیست در روزهای گذشته ایلان ماسک، بنیانگذار استارلینک در توییتی اعلام کرد که چند ترمینال فعال از این ماهواره در ایران فعال شده که البته مشخص نیست این ترمینال‌ها دست چه کسانی است. پیش‌تر وزیر ارتباطات تاکید کرده بود استارلینک به این زودی‌ها وارد کشور ایران نمی‌شود و برای فعالیت در ایران باید ضوابط کشور را رعایت کند.

۲۴ مهر ۰۱ ، ۱۹:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
Fixed Menu