آسیاتک با سهم بازار 11 درصدی از بازار داخلی اینترنت ثابت، درآمد عملیاتی 928 میلیارد تومانی طی 9 ماه اول امسال ثبت کرده است.

 


آسیاتک سود خالص خود در 9 ماه ابتدایی امسال را بیش از 129 میلیارد تومان گزارش کرد که از سود خالص 124 میلیارد تومانی سال گذشته این شرکت فراتر رفته است. همچنین آسیاتک در بازه زمانی یادشده، 928 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 50 درصدی داشته است.

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 9ماهه آسیاتک روی کدال منتشر شده که اطلاعات خوبی از وضعیت درآمدی این شرکت را بیان می‌کند.

درآمد عملیاتی آسیاتک در این بازه زمانی حدود 928 میلیارد تومان گزارش شده؛ این رقم نزدیک به 100 میلیارد تومان از کل درآمد این شرکت در سال 1400 بیشتر است.

سود خالص این شرکت نیز در 9‌ماهه ابتدایی 1401 نزدیک به 127 میلیارد تومان بوده است. آسیاتک در سال 1400 به سود خالص 124 میلیارد تومانی دست یافته بود که براساس آمار موجود، سود کل سال 1401 این شرکت رشد قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

اما درآمدهای اصلی این شرکت از کجا حاصل شده است؟ براساس صورت مالی منتشرشده در کدال، آسیاتک از «ارائه خدمات اینترنت»، «خدمات IT» و «فروش کالا» درآمد کسب می‌کند.

آسیاتک دراِزای ارائه خدمات اینترنت ADSL ،TD-LTE، تلفن ثابت VOIP، پهنای باند اینترنت، اینترنت OWA و مکالمات بین‌الملل به کاربران و خدمات عمده‌فروشی اینترنت، در 9 ماه ابتدایی امسال بیش از 657 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

درآمد این شرکت در بازه زمانی یادشده از محتوای دیتاسنتر IXP، انتقال داخل شبکه، آدرس شبکه، میزبانی دیتاسنتر، سرور اختصاصی، پیامک و… نیز بیش از 257 میلیارد تومان بوده است.

فروش کالا و تجهیزات از قبیل مودم، سرور و… نیز برای آسیاتک در این مدت درآمدی 12.7 میلیارد تومانی به‌همراه داشته است.

گفتنی است درآمد آسیاتک از خدمات اینترنت در سه ماه تابستان به‌طور میانگین حدود 78 میلیارد تومان بود، اما در مهرماه و با فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت، این رقم نزدیک به 16 درصد کاهش یافت.

سهم بازار آسیاتک

گزارش تفسیری مدیریت در دوره مالی منتهی به 30 آذر نشان می‌دهد آسیاتک سهم 11.17 درصدی از بازار داخلی در حوزه اینترنت ثابت دارد.

بیشترین مشترکین این شرکت را مشتریان سرویس‌های XDSL تشکیل می‌دهند که چیزی در حدود یک میلیون مشترک هستند.

آسیاتک در‌حال‌حاضر هیچ مشترک فیبر نوری ندارد، اما با توجه به سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد تومانی برای توسعه خدمات پهن باند ثابت VDSL و FTTX فاز اول (شهرهای چالوس، خرم آباد، عباس آباد، شیرود و کیاکلا) امیدوار است بازدهی 20 درصدی از این پروژه کسب کند. البته برآورد این شرکت برای انجام کامل این پروژه چیزی در حدود 10 میلیارد تومان است.

همچنین آسیاتک برای ارائه خدمات فیبر نوری درحال مذاکره با سایر شهرها و استان‌ها است.