🔴 ماموریت آکسیوم-1، نخستین ماموریت خصوصی تاریخ فضانوردی برای اقامت گردشگران در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ساعت 19:48 جمعه 19 فروردین با فضاپیمای کرو دراگون شرکت اسپیس‌ایکس به فضا رفت. مایکل لوپز-آلریا فضانورد بازنشسته ناسا فرماندهی این ماموریت را برعهده دارد و سه سرنشین دیگر آن گردشگرانی هستند که برای اقامت هشت روزه در ایستگاه فضایی بلیت خریده‌اند.

🔻ماموریت آکسیوم-1 با همکاری ناسا و شرکت خصوصی آکسیوم اسپیس انجام می‌شود. ناسا سال‌هاست که تصمیم گرفته فعالیت‌های فضایی در مدار زمین را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند و خود بر ماموریت‌های اعماق فضا متمرکز شود. برای حمایت از احداث ایستگاه‌ فضایی خصوصی در مدار زمین، ناسا شرکت آکسیوم را برگزیده است. در ابتدا آکسیوم به گردشگرانی که برای اقامت به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند خدمات می‌دهد. چند سال دیگر، شرکت آکسیوم ماژول قابل سکونتی را به این ایستگاه می‌فرستد که گردشگران در آن اقامت خواهند کرد. پس از طی موفقیت آمیز این مرحله، ماژول شرکت آکسیوم از ایستگاه فضایی جدا و ضمن اضافه شدن قسمت‌های جدید تبدیل به یک ایستگاه فضایی مستقل در مدار زمین خواهد شد که هم به گردشگران و هم به سازمان‌های دولتی مانند ناسا خدمات خواهد داد.

🔻آکسیوم اسپیس برای پروازهای گردشگری خود به ایستگاه فضایی با اسپیس‌ایکس قرار بسته و از خدمات فضاپیمای کرو دراگون این شرکت استفاده می‌کند.

🔻در گذشته تعداد انگشت‌شماری گردشگر، از جمله انوشه انصاری، با پروازهای سایوز سازمان فضایی دولتی روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بودند، اما آکسیوم-1 نخستین ماموریت خصوصی است که به مقصد این ایستگاه انجام می‌شود. کاهش هزینه‌ها از جمله مزایای ورود شرکت‌های خصوصی به عرصه گردشگری فضایی بوده است. سه گردشگر ماموریت آکسیوم-1 در مجموع 55 میلیون دلار برای سفرشان پرداخت کرده‌اند، در حالی که سفر یک میلیارد ژاپنی و دستیارش با پرواز اختصاصی سایوز به ایستگاه فضایی که چندی پیش انجام شد 80 میلیون دلار برایش آب خورد.