TASIAMAG

رفتن به صفحه اصلی تاسیامگ

بـــــروز زنــــدگی کــــنـیــم


۲۹ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

TASIAMAG
پورشه با کمک هوش مصنوعی، جاده‌های جذاب را به مالکان محصولات خود معرفی می‌کند

پورشه با کمک هوش مصنوعی، جاده‌های جذاب را به مالکان محصولات خود معرفی می‌کند

با قابلیت جدید اپلیکیشن اختصاصی پورشه، رانندگان می‌توانند تنها با چند کلیک جاده رؤیایی خود را پیدا کنند.

 


محصولات پورشه از نظر هندلینگ و لذت رانندگی همواره جزو بهترین‌ها هستند. به همین خاطر افرادی که دوست دارند هیجان رانندگی را تجربه کنند، به سراغ محصولی از این کمپانی مشهور آلمانی می‌روند. این شرکت در یک اقدام جالب، حالا با کمک هوش مصنوعی و از طریق اپلیکیشن اختصاصی ROADS by Porsche، بهترین جاده‌ها را برای تجربه یک رانندگی ناب، به مالکین محصولات خود معرفی می‌کند.

با قابلیت جدید این اپلیکیشن اختصاصی پورشه، رانندگان می‌توانند تنها با چند کلیک جاده رؤیایی خود را پیدا کنند. کمپانی آلمانی تأکید دارد عملکرد این قابلیت با امکانات اپلیکیشنی مثل گوگل مپس بسیار متفاوت است؛ در اپلیکیشن‌های مسیریاب معمولاً کوتاه‌ترین مسیر بین مبدأ و مقصد به راننده پیشنهاد می‌شود، اما اپلیکیشن اختصاصی پورشه تعداد پیچ‌‌وخم، سربالایی و سرازیری و جذابیت جاده را معیار انتخاب مسیر قرار می‌دهد.

«روبرت آدر»، مدیر ارشد دپارتمان بازاریابی پورشه، در رابطه با عملکرد این اپلیکیشن اظهار کرده است:

«هوش مصنوعی براساس پارامترهایی مثل پیچ‌وخم، توپوگرافی، مناظر طبیعی و سایر فاکتورهای مرتبط با هیجان، مسیری مناسب را انتخاب می‌کند. از همان نقطه شروع حرکت، کاربر می‌تواند یک مسیر جذاب را برای رانندگی و بازگشت به نقطه مبدأ و یا رسیدن به مقصد برنامه‌ریزی کند؛ اهمیتی ندارد که کاربر کجای جهان باشد.»

یکپارچگی اپلیکیشن پورشه با سیستم اینفوتینمنت

پس از انتخاب مسیر توسط راننده، بلافاصله می‌توان آن را روی نمایشگر سیستم اینفوتینمنت مشاهده کرد. این امر منحصر به محصولات پورشه نیست و هر مدلی که از اپل کارپلی پشتیبانی کند، قابلیت آن را خواهد داشت. نکته جالب اینکه امکان ذخیره‌سازی، به‌اشتراک‌گذاری و امتیازدهی به مسیر از طریق اپلیکیشن پورشه وجود دارد!

پورشه مسیریابی همراه با هیجان را اولویت اصلی تیم توسعه این قابلیت عنوان کرده است. این قابلیت بر مبنای مناطق جغرافیایی، تنظیمات متفاوتی دارد و می‌تواند مسیرها را براساس فاکتور محبوبیت نیز به رانندگان پیشنهاد دهد.

شایان ذکر است اپلیکیشن ROADS by Porsche فقط پارامترهایی مثل پیچ‌وخم یا توپوگرافی را معیاری برای انتخاب مسیر قرار نمی‌دهد؛ چنانچه فردی به مراکز تفریحی و نقاط سیاحتی و گردشگری علاقه‌مند باشد، می‌تواند با انتخاب گزینه مربوطه، این فاکتور را نیز لحاظ کند. حتی اگر در طول مسیر چنین نقاطی موجود نباشند، اپلیکیشن قادر است مناطق اطراف را برای پیداکردن مواردی مشابه اسکن کند.

 

۳۰ بهمن ۰۱ ، ۱۶:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG مسیحا علیپور
ایلان ماسک 1.95 میلیارد دلار از سهام تسلا را به خیریه اهدا کرد

ایلان ماسک 1.95 میلیارد دلار از سهام تسلا را به خیریه اهدا کرد

ظاهراً کمک‌های ماسک به خیریه هنوز ادامه دارد و آخرین اسناد حاکی از بخشش سهام تسلا به ارزش دو میلیارد دلار از سوی او است.

 


طبق اسنادی که به‌تازگی منتشر شده، ایلان ماسک در بازه زمانی بین تابستان تا پاییز امسال، بخشی از سهام تسلا به ارزش ۱.۹۵ میلیارد دلار را به خیریه بخشیده است. هنوز مشخص نیست که انتقال سهام تسلا در قالب هدیه به کدام مؤسسه صورت گرفته است و نامی از دریافت‌کننده(ها) در اسناد وجود ندارد.

مجموع کمک ایلان ماسک به خیریه چقدر بوده است؟

گزارش BBC از کمک ایلان ماسک به خیریه چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ زیرا او در گذشته هم سابقه چنین فعالیت‌هایی را داشته است. برای مثال، وی در سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۵.۷۴ میلیارد دلار از سهام‌های خود را بخشیده و وعده کمک ۲۰ میلیون دلاری به مدارس یکی از بخش‌های آمریکا در ایالت پنسیلوانیا و پرداخت ۱۰ میلیون دلار به براونزویل در ایالت تگزاس جهت احیای بافت مرکزی این شهر را داده است.

ناگفته نماند که ایلان ماسک اخیراً جایگاه خود به‌عنوان ثروتمندترین شخص جهان را از دست داده و طبق برخی گزارش‌ها، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در طی یکسال از ثروت او کاسته شده است. تغییرات گسترده صورت‌گرفته توسط او پس از تصاحب توییتر، جنجال‌های زیادی را برپا کرده و او را به چهره سرشناس در سرخط خبرها تبدیل نموده است. البته بسیاری از افراد نظر مثبتی نسبت به تصاحب سمت مدیرعاملی توییتر توسط ماسک ندارند؛ زیرا معتقدند که چنین مسئله‌ای باعث شده است تا تمرکز او نسبت به تسلا و تولید خودروهای برقی کاهش پیدا کند.

ماسک در یکی از اظهار‌نظرهای خود اعلام کرده است که پایان سال جاری میلادی، زمان مناسبی جهت یافتن مدیرعامل جدید برای توییتر خواهد بود. او ادعا دارد که تلاش می‌کند توییتر به سازمانی با ثبات با وضعیت اقتصادی سالم تبدیل شود و نقشه راه آتی آن به‌درستی ترسیم شده باشد. در سوی دیگر، انتقادهای زیادی نسبت به سیستم مدیریتی او در توییتر وارد است و از نظر بسیاری کاربران، روش‌های کسب درآمد جدید این پلتفرم چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسند.

۲۹ بهمن ۰۱ ، ۰۹:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مسیحا علیپور
TASIAMAG
گزارش تحقیقی رسانه هلندی: سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا واقعی است؛ دیجی‌کالا به حاکمیت وابستگی ندارد

گزارش تحقیقی رسانه هلندی: سرمایه‌گذاری خارجی در دیجی‌کالا واقعی است؛ دیجی‌کالا به حاکمیت وابستگی ندارد

سه رسانه اروپایی تحقیقات گسترده‌ای را روی دیجی‌کالا و سرمایه‌گذارهای خارجی آن انجام داده‌اند که به سؤالات مطرح‌شده پیرامون این شرکت پاسخ می‌دهد.

 


تحقیقات رسانه‌های اروپایی درباره دیجی‌کالا و سرمایه‌گذارهای خارجی آن نشان می‌دهد شرکت بین‌المللی IIIC وجود خارجی داشته و در اکوسیستم استارتاپی ایران بیش از 270 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین طی بررسی‌های صورت‌گرفته، سندی دال بر وابستگی حاکمیتی دیجی‌کالا یا سرمایه‌گذارهای آن به‌دست نیامده است. در ادامه این گزارش اطلاعات جالبی درباره صندوق IIIC و رویکرد بین‌المللی به اکوسیستم استارتاپی ایران نیز وجود دارد.

فایننشال دیلی (Financieele Dagblad) یکی از روزنامه‌های اقتصادی معتبر هلند است که به‌تازگی همراه با پلتفرم روزنامه‌نگاری تحقیقی Investico و روزنامه مطرح اقتصادی بلژیکی De Tijd تحقیقات گسترده‌ای را روی دیجی‌کالا و سرمایه‌گذاران خارجی آن انجام داده است.

مقاله آن‌ها براساس گفت‌وگو با چند ده سهامدار گردآوری شده است، اما دیجی‌کالا و سرآوا اعلام کردند که به‌دلیل قوانین رسانه‌ای در ایران قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات این رسانه‌ها نیستند و لذا گزارش‌ مربوطه بدون اظهارنظر مجموعه‌های داخلی منتشر شده است.

در این گزارش که توسط فایننشال دیلی منتشر شده، آمده است که یک گروه سرمایه‌گذار اروپایی متشکل از خانواده میلیاردر بلژیکی اسپولبرگ (De Spoelberch)، چند صد میلیون یورو در رقیب منطقه‌ای آمازون در ایران، یعنی دیجی‌کالا، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به اعتقاد این روزنامه، این سرمایه‌گذاری یک موقعیت طلایی محسوب می‌شود که اکنون به‌خاطر مسائل مختلف، در یک بن‌بست سیاسی گرفتار شده است.

 

 

نگاهی به ساختار شرکت IIIC

فایننشال دیلی گزارش می‌دهد گروهی از سرمایه‌گذاران اروپایی که یکی از آن‌ها صندوق سرمایه‌گذاری ثروتمندترین خانواده بلژیکی است، در کشور هلند شرکتی به ثبت رساندند که از فرصت طلایی سرمایه‌گذاری در ایران بهره‌مند شوند.

آن‌ها با یک بازار بزرگ نوظهور با حدود 80 میلیون جمعیت و ضریب نفوذ 80درصدی دسترسی به اینترنت روبه‌رو بودند که به‌تازگی شکوفا شده بود. در همین راستا، حدود 270 میلیون یورو را سال 2016 (پیش از خروج آمریکا از برجام) در اکوسیستم استارتاپی ایران سرمایه‌گذاری کردند.

این تعاونی سرمایه‌گذاری بین‌المللی اینترنتی (International internet investment cooperatief) حدود 33 درصد سهام دیجی‌کالا و 15.5 درصد سهام گروه کافه بازار و دیوار را در اختیار گرفت.

نسخه فارسی‌شده از تصویر فوق که در گزارش تحقیقی نشریه فایننشال دیلی منتشر شده است.

در این گزارش همچنین ساختار شرکت IIIC مورد بررسی قرار گرفته است؛ صندوق «پستاشیو» متشکل از 50 سرمایه‌گذار از لندن با سهم 37درصدی، شرکت سهامی عام پامگرنت متشکل از 400 سرمایه‌گذار اروپایی با سهم 29درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری فوباس با مالکیت «سعید رحمانی» و سهم 13درصدی، صندوق ورلینوست خانواده اسپولبرگ با سهم 12درصدی و شرکت سرمایه‌گذاری گاروست متعلق به «آرین بکر»، مؤسس بزرگ‌ترین پلتفرم مارکت‌پلیس لهستان، با سهم 9درصدی اعضای این شرکت را تشکیل می‌دهند.

به گفته سخنگوی IIIC، این شرکت در 2015 به‌منظور سرمایه‌گذاری در بخش فناوری ایران با توجه به چشم‌انداز توافق برجام تأسیس شد. البته شرایط در سال 2018 دستخوش تغییراتی اساسی شد. رعایت مستمر قوانین تحریمی و استقلال شرکت‌ها در ایران همواره از مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت بوده است. همچنین علی‌رغم تحولات فعلی، IIIC همچنان به آینده ایران و آینده اقتصاد دیجیتال این کشور باور دارد و به تعهداتش به کارآفرینان محلی وفادار باقی مانده است.

دیجی‌کالا وابستگی به نهادهای حاکمیتی دارد یا خیر؟

به گزارش این روزنامه هلندی، سرمایه‌گذاران IIIC برای صحبت در مورد سرمایه‌گذاری‌شان در ایران بسیار محتاط‌‌اند. آن‌ها می‌گویند هیچ تمایلی ندارند تا درگیر جنگ رسانه‌ای بین ایران و غرب شوند.

این درحالی است که دیجی‌کالا از سوی گروهی به همکاری با نهادهای حاکمیتی ایران متهم می‌شود و از سوی دیگر، فشارهایی نیز در برخی اقشار وجود دارد که دیجی‌کالا را ابزار دخالت غربی‌ها در کشور می‌پندارند.

یکی از سهامداران IIIC به فایننشال دیلی گفته است تفاوتی ندارد چگونه به این اتهامات پاسخ دهید؛ شرایط به‌قدری دوقطبی است که از هر دو طیف مورد حمله قرار می‌گیرید.

در تحقیقات صورت‌گرفته از سوی این رسانه هلندی نیز هیچ مدرکی دال بر اثبات اینکه دیجی‌کالا با نهادهای حاکمیتی ایران همکاری کرده و داده‌های خصوصی معترضان را در اختیار آن‌ها قرار داده است، وجود ندارد؛ موضوعاتی که طی ماه‌های اخیر درباره آن‌ها ادعاهایی مطرح شده است.

همچنین به گفته یکی از سرمایه‌گذاران به این روزنامه، دیجی‌کالا تاکنون اطلاعات کاربرانش را در اختیار نهادهای امنیتی قرار نداده. در این گزارش آمده است که این نهادهای حاکمیتی هیچ‌گونه کنترل مالی یا نفوذ در دیجی‌کالا ندارند.

شایان ذکر است دیجی‌کالا نیز چندی پیش ساختار سهام‌داری خود را منتشر و اعلام کرد سهام‌دار حاکمیتی ندارد.

در بخش دیگری از این گزارش خارجی، به تلاش‌های سرآوا به‌منظور عرضه اولیه سهام دیجی‌کالا و سایر شرکت‌های پورتفوی خود در بازار بورس اشاره می‌شود که بنا به دلایلی جلوی آن گرفته شده است. گفته شده با روی‌کارآمدن ترامپ و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، اوضاع تغییر پیدا کرده است.

مجموعه این رخدادها دلیلی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور تغییر ساختار سهامداری می‌شود. سهامداران ایرانی سهام خود را با سرمایه‌گذاران IIIC در سرآوا مبادله می‌کنند. با این اقدام، اروپایی‌ها از طریق IIIC به‌طور مستقیم در دیجی‌کالا سهامدار می‌شوند. با تجدید ساختاری که در سال 2019 تکمیل شد، آن‌ها امیدوارند که سرمایه‌گذاری‌ها از تشدید احتمالی تحریم‌های اروپا در امان بماند.

روزنامه FD می‌نویسد فشار نهادها روی سرآوا با دستگیری (مجدد) مدیر امور خارجی این شرکت، «عماد شرقی»، در ژانویه 2021 به اتهام جاسوسی و گردآوری اطلاعات نظامی اوج می‌گیرد. این روزنامه بیان می‌کند که براساس اعلام برخی منابع، رحمانی نیز از تهران به لندن رفته است و جرئت بازگشت به کشورش را ندارد. به گزارش این روزنامه، «سعید رحمانی» در گفت‌وگوی خود با این رسانه مدعی شده است که به جاسوسی برای دولت‌های غربی متهم شده؛ اتهامی که وی صریحاً آن را تکذیب می‌کند. وی تمایلی به توضیحات بیشتر درخصوص تبعیدش ندارد.

بیم و امید درباره آینده سرمایه‌گذارهای خارجی دیجی‌کالا

به نوشته این روزنامه، دو کارشناس مسائل تحریم که ساختار مالی IIIC را برای کمک به نگارش این گزارش موشکافی کرده‌اند، معتقدند که ساختار مورد استفاده در شرکت تریپل آی‌سی منطبق با قوانین تحریمی اروپایی و مجاز است.

یکی از این کارشناسان به روزنامه FD گفته است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاران غربی به‌دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از سرمایه‌گذاری در ایران اجتناب کرده‌اند. علاوه‌براین، به گفته این کارشناس، بانک‌ها ممکن است احتیاط کنند و ارائه خدمات خود را به مشتریانی که «با ایران مراوده‌ای دارند»، متوقف کنند. منابعی به این روزنامه گفته‌اند که تراست‌های بزرگ نیز دیگر با مشتریان یا ساختارهای ایرانی کار نمی‌کنند. IIIC از سال 2016 توسط یک دفتر تراست به نام PraxisIFM از آمستردام اداره می‌شود. این تراست به سؤالات فایننشال دیلی پاسخی نداده است.

نویسندگان این گزارش اینکه چگونه سرمایه‌گذاری‌های اروپایی‌ها در دیجی‌کالا در آینده محفوظ بماند را نامشخص دانسته‌اند. منابع متعددی می‌گویند که در سال 2023 به‌دلیل شرایط سیاسی ایران برای این سهام خریداری وجود ندارد و احتمال گشایش روابط سیاسی ایران و غرب فعلاً صفر به‌نظر می‌رسد.

یکی از دست‌اندرکاران ابتدایی این سرمایه‌گذاری البته نگاهی دیگر دارد: «بااین‌حال ما همچنان امیدوار هستیم که روزی برسد که درهای ایران دوباره باز شود.»

به اعتقاد او، دیجی‌کالا فانوسی در دنیای فناوری ایران بود؛ فانوسی که می‌تواند دوباره نورانی شود.

سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران زیر ذره‌بین

از آنجایی که سرمایه‌گذاری اروپایی‌ها در ایران حساس و زیر ذره‌بین است، یکی از سرمایه‌گذاران IIIC به نام Verlinvest (ورلینوست) بلژیکی پیش‌تر آن را علنی نکرده است. به گزارش این روزنامه هلندی، ورلینوست برخلاف دیگر سرمایه‌گذاری‌هایش که روی وب‌سایت آن اعلام شده، سرمایه‌گذاری در دیجی‌کالا را اعلام نکرده است. ضمن بررسی‌های بیشتر این روزنامه، گزارش‌های سالانه ورلینوست تنها مشارکت آن در IIIC را از طریق شرکت کوفینترا (Cofintra) در سال 2020 میلادی بیان می‌کند، اما توضیح بیشتری یا اشاره به ایران در گزارش نیامده است. 

روزنامه هلندی می‌نویسد در بررسی‌های خود از تراکنش‌های مالی داخلی شرکت و پرداخت‌های IIIC دست یافته است. شرکت کوفینترا از طرف صندوق سرمایه‌گذاری ورلینوست متعلق به ثروتمندترین خانواده بلژیک، یعنی اسپولبرگ است که یکی از سهامداران عمده ای‌بی اینبو (AB InBev)، بزرگ‌ترین شرکت آبجوی دنیا، بوده در IIIC سرمایه‌گذاری کرده است.

نقش رحمانی در سرمایه‌گذاری خارجی روی اکوسیستم استارتاپی ایران

فایننشال دیلی در تحقیقات خود «سعید رحمانی» را به‌عنوان یکی از افراد مؤثر در سرمایه‌گذاری خارجی در ایران معرفی می‌کند. او کارآفرینی ایرانی با تابعیت بریتانیا است که هم‌زمان با مذاکرات برجام به ایران سفر کرد.

رحمانی در آن سال‌ها یکی از مدیران ارشد شرکت نسپرس (Naspers) بود و با مأموریت بررسی امکان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی از سوی این شرکت، به زادگاهش بازگشت. نسپرس یک شرکت بزرگ رسانه‌ای متعلق به آفریقای جنوبی است که در شرکت‌های تکنولوژی سراسر دنیا [همچون تنسنت چین، مالک وی‌چت] سرمایه‌گذاری کرده.

در آن دوران به دلایل شرایط تحریم و بالاگرفتن تنش‌های سیاسی ایران و غرب، نسپرس علی‌رغم تحقیقاتش، جرئت سرمایه‌گذاری در ایران را پیدا نمی‌کند. بااین‌حال رحمانی که شخصاً استارتاپ‌های ایرانی را بررسی کرده بود، پس از مخالفت نسپرس برای سرمایه‌گذاری در ایران، از نسپرس جدا می‌شود، به ایران می‌آید و شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه «سرآوا» را به کمک سرمایه‌گذاران ایرانی تأسیس می‌کند تا در استارتاپ‌های تکنولوژی‌محور ایران سرمایه‌گذاری کند. 

به گزارش دیجیاتو، رحمانی در سال 1391 توانست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران را متقاعد به سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپی کند و تا سال 1394، درمجموع 25 میلیارد تومان تعهد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های منتخب توسط سرآوا انجام شد. سرآوا در اسفند 1391 متعهد به سرمایه‌گذاری 13 میلیارد تومانی (5 میلیون دلار در آن زمان) روی دیجی‌کالا شد که تا سال 1394 این امر صورت گرفت. 

طبق گزارش فایننشال دیلی، بااین‌حال رحمانی اهمیت جذب سرمایه و دانش خارجی به‌منظور سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی را می‌دانست. او شخصاً با تلاش خود سرمایه‌گذاران مجرب اروپایی را به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی دعوت کرد که نتیجه آن به سرمایه‌گذاری IIIC ختم شد؛ یک سرمایه‌گذاری‌ بین‌المللی که حالا با مشکلات مختلفی روبه‌رو است و باعث به‌وجودآمدن فشارهایی به مجموعه دیجی‌کالا شده. این روزنامه هلندی سعی کرده است در گزارش خود که خلاصه بخش‌هایی از آن در مقاله بالا روایت شد، به این مشکلات و ریشه آن بپردازد.

۲۳ بهمن ۰۱ ، ۱۳:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
شرکت خزرفوم شمال

شرکت خزرفوم شمال

این مطلب تبلیغاتی است.

 


شرکت خزرفوم شمال در راستای پیشرفت های ساختمانی برای اولین بار در استان گیلان ساخته شد برای تولید یونولیت های ساختمانی که میتواند در سازه های ساختمانی ( تجاری - مسکونی - سوله و ...) استفاده شود نکته جالب اینجاست که این گونه یونولیت ها در ابعاد مختلف هستند و هیچگونه محدودیت در اندازه ها ندارد و به نیاز مشتری ساخته میشود.

ادامه مطلب...
۲۳ بهمن ۰۱ ، ۰۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
TASIAMAG
نسخه جدید چری تیگو ۸ پرو هیبریدی در راه بازار ایران؛ 82 کیلومتر پیمایش برقی

نسخه جدید چری تیگو ۸ پرو هیبریدی در راه بازار ایران؛ 82 کیلومتر پیمایش برقی

شاسی بلند چری (فونیکس) تیگو ۸ پرو هیبریدی dpi با پیشرانه ‍‍۱.۵ لیتری نسل چهارم چری و محدوده پیمایش برقی ۸۲ کیلومتر در اواخر فوریه در چین عرضه خواهد شد. این مدل احتمالا در سال ...

 


شاسی بلند چری (فونیکس) تیگو ۸ پرو هیبریدی dpi با پیشرانه ‍‍۱.۵ لیتری نسل چهارم چری و محدوده پیمایش برقی ۸۲ کیلومتر در اواخر فوریه در چین عرضه خواهد شد. این مدل احتمالا در سال آینده در ایران نیز معرفی می شود.

طول، عرض و ارتفاع چری تیگو ۸ پرو dpi به ترتیب ۴.۷۴ / ۱.۸۶ / ۱.۷۴ متر و فاصله بین دو محور آن ۲.۷ متر است. ارتفاع نسخه پلاگین هیبریدی چری تیگو 8 ۲ میلیمتر بیشتر از نسخه درون‌سوز است، در حالی که سایر ابعاد بدنه یکسان باقی مانده است. سپر این مدل به رنگ‌های آبی و قرمز موجود است. در نمای پشتی شاهد چراغ عقب سراسری و لوگوی dpi هستیم. کابین این مدل به یک نمایشگر ۲۴.۶ اینچی مجهز شده است. چری تیگو 8 پرو dpi دو نسخه پنج و هفت صندلی دارد و به نمایشگر هدآپ و سیستم کمک‌راننده سطح ۲ مجهز است.

تیگو ۸ پرو dpi دارای یک موتور ۱.۵ لیتری هیبریدی با توان ۱۵۴ اسب بخار است. حداکثر سرعت این مدل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو از موتورهای دوگانه سنکرون مغناطیسی دائمی بهره می‌برد. حداکثر توان این موتورها به ترتیب ۵۵ و ۷۰ کیلووات است. همچنین حداکثر گشتاور آن‌ها ۱۶۰ و ۱۵۵ نیوتن متر برآورد می‌شود.

نبرد چری تیگو ۸ پرو با بی وای دی سانگ پلاس

چری تیگو ۸ پرو dpi با قیمت اولیه ۲۵۷۰۰ دلار عرضه خواهد شد. در بازار چین، پرفروش‌ترین شاسی بلند پلاگین هیبریدی در این بازه قیمتی، بی وای دی سانگ پلاس dmi با قیمت اولیه ۲۲۸۰۰ دلار است. طی سال ۲۰۲۲، در حدود ۱۲۰۵۰۰ دستگاه از نسخه بنزینی چری تیگو ۸ پرو در چین به فروش رسید. در همین مدت، ۳۸۸۰۴۸ دستگاه بی وای دی سانگ پلاس dmi در چین فروخته شده بود.

چری در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل ۱۲۳۲۷۲۷ خودرو به فروش رساند که ۴۵۱۳۳۷ دستگاه از آن‌ها در خارج از چین فروخته شدند. فروش مدل‌های برقی با افزایش ۱۱۲.۹ درصدی به ۲۳۲۸۱۴ دستگاه رسیده بود.

۲۲ بهمن ۰۱ ، ۲۱:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
مایکروسافت احتمالاً به‌زودی برنامه‌های آفیس را به هوش مصنوعی مشابه ChatGPT مجهز می‌کند

مایکروسافت احتمالاً به‌زودی برنامه‌های آفیس را به هوش مصنوعی مشابه ChatGPT مجهز می‌کند

مایکروسافت ظاهراً می‌خواهد در ماه آینده میلادی عملکرد هوش مصنوعی در برنامه‌های آفیس را به نمایش بگذارد.

 


مایکروسافت ظاهراً درحال آماده‌شدن برای نمایش نحوه عملکرد برنامه‌های آفیس با هوش مصنوعی مشابه ChatGPT است. این کمپانی که چند وقت پیش از نسخه جدید بینگ با هوش مصنوعی رونمایی کرد، حالا می‌خواهد چنین ابزاری را به برنامه‌های محبوبش مانند ورد، پاورپوینت و اوت‌لوک بیاورد.

طبق گزارش ورج و به نقل از منابع آگاه، مایکروسافت می‌خواهد در هفته‌های آینده جرئیات مربوط به افزودن هوش مصنوعی و مدل Prometheus به مجموعه آفیس را اعلام کند. احتمالاً ردموندی‌ها چنین کاری را در ماه آینده میلادی، مارس انجام می‌دهند، بنابراین مایکروسافت می‌خواهد پس از سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری در OpenAI، سریعاً ابزارهای آن را به برنامه‌هایش اضافه کند.

هوش مصنوعی در سرویس‌های مختلف مایکروسافت

طبق گزارشی که چند وقت پیش منتشر شد، مایکروسافت درحال آزمایش مدل‌های GPT در اوت‌لوک است تا عملکرد جستجوی آن را بهبود دهد و همچنین ویژگی‌هایی مانند پاسخ به ایمیل‌ها را به آن اضافه کند. علاوه‌براین، ردموندی‌ها ظاهراً می‌خواهند با هوش مصنوعی، توانایی نوشتن کاربران در ورد را بهبود دهند.

این کمپانی هفته گذشته از یک هوش مصنوعی جدید در Microsoft Viva Sale رونمایی کرد که از Azure OpenAI Service و GPT برای ایجاد ایمیل‌های فروش استفاده می‌کند که به نظر می‌رسد تا حدودی شبیه ویژگی‌های مدنظر مایکروسافت برای اوت‌لوک است.

هوش مصنوعی OpenAI در ایمیل‌های Viva Sales

 

مدل جدید Prometheus مایکروسافت که مبتنی بر نسل بعدی مدل OpenAI است، موتور جستجوی بینگ را متحول می‌کند و حالا مایکروسافت می‌خواهد چنین کاری را برای برنامه‌های آفیس انجام دهد، بنابراین از عملکرد هوش مصنوعی مدنظرش اطمینان کامل دارد. البته درحال‌حاضر کاربران به لطف نوار جانبی بینگ در مرورگر اج، می‌توانند از مدل Prometheus در نسخه تحت آفیس بهره ببرند.

مایکروسافت به‌خاطر رقابت با گوگل، می‌خواهد هرچه سریع‌تر هوش مصنوعی را به سرویس‌های مختلفش اضافه کند. حتی طبق برخی گزارش‌ها، ردموندی‌ها ابتدا به‌دنبال معرفی بینگ جدید در اواخر ماه فوریه بودند، اما آن را چند هفته زودتر معرفی کردند. البته گوگل هم بیکار نبود و از Bard‌ رونمایی کرد.

چند روز پیش گوگل بدون اطلاع‌رسانی، هوش مصنوعی Bard را معرفی کرد تا به جنگ OpenAI و مایکروسافت برود. اما این هوش مصنوعی نیامده، اشتباه کرد و در دموی رسمی گوگل به یک سؤال، پاسخ اشتباه داد که این کار، 100 میلیارد دلار از ارزش بازار آلفابت، کمپانی مادر گوگل را کاهش داد.

۲۲ بهمن ۰۱ ، ۱۰:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
بیل گیتس: ChatGPT واقعا ناقص است اما هوش مصنوعی داغ‌ترین بحث ۲۰۲۳ خواهد بود

بیل گیتس: ChatGPT واقعا ناقص است اما هوش مصنوعی داغ‌ترین بحث ۲۰۲۳ خواهد بود

بیل گیتس می‌گوید گاهی اوقات از ChatGPT برای نوشتن شعر استفاده می‌کند، اما این چت‌بات با وجود تمایای مزایایش، «واقعاً ناقص» است.

 


بیل گیتس در مصاحبه‌‌ی جدیدی با فوربز گفت که نسبت‌به ChatGPT و تمامی پیشرفت‌های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر «هیجان‌زده» است. هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت به برخی از کاربردهایی اشاره کرد که ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی و نه صرفاً ChatGPT ارائه می‌دهند.

به عقیده‌ی بیل گیتس، «بسیار خارق‌العاده» است که دانش‌آموزان شهرهای کوچک می‌توانند به‌لطف هوش مصنوعی به یک معلم ریاضی دسترسی داشته باشند. ساکنان کشورهایی مثل آفریقا که غالباً در تمام طول عمرشان به دکتر دسترسی ندارند، می‌توانند از طریق هوش مصنوعی به توصیه‌های پزشکی دسترسی داشته باشند. بیل گیتس می‌گوید تعداد کارکنان حوزه‌ی بهداشت و درمان به حدی زیاد نیست که نیاز به مراقبت‌های پزشکی در سراسر دنیا رفع شود و هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

گیتس می‌گوید که از ChatGPT برای اهداف سرگرم‌کننده نظیر نوشتن شعر استفاده می‌کند، اما دلیل اصلی استفاده‌ی او از این چت‌بات هوشمند، دنبال کردن «اهدافی جدی» بوده است. گیتس توانایی ChatGPT برای نوشتن شعر به سبک شاعران بزرگ را تحسین می‌کند و می‌گوید توانایی خودش در نوشتن شعر به اندازه‌ی ChatGPT خوب نیست.

گیتس با وجود جدایی از هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت در سال ۲۰۲۰،‌ همچنان گاهی اوقات با تیم‌های محصول در این شرکت دیدار می‌کند و با آن‌ها درباره‌ی هوش مصنوعی سخن می‌گوید. مایکروسافت به‌تازگی چند میلیارد دلار در شرکت OpenAI (خالق ChatGPT) سرمایه‌گذاری و هوش مصنوعی را به موتور جست‌و‌جوی بینگ اضافه کرده است.

گیتس می‌گوید از زمانی که یادگیری در حوزه‌ی نرم‌افزار را شروع کرد، به هوش مصنوعی علاقه‌مند شد. او همچنین می‌گوید که هوش مصنوعی به اندازه‌ی کامپیوترهای شخصی و اینترنت، دستاوردی تاریخی است: «ایده‌ی دیدن، شنیدن و نوشتن توسط کامپیوترها، هدف بلندمدت کل این صنعت است.»

گیتس با وجود تأکید روی مزایای ChatGPT می‌گوید این چت‌بات «واقعاً ناقص» است و «چندان گیرا نیست.» او همچنین می‌گوید که ChatGPT گاهی اوقات مسائل ریاضی را «کاملاً اشتباه» حل می‌کند.

گیتس می‌گوید بحث درباره‌ی هوش مصنوعی ادامه پیدا خواهد کرد. به عقیده‌ی او، «هوش مصنوعی داغ‌ترین موضوع سال ۲۰۲۳» خواهد بود و توانایی «تغییر بازار شغل» را خواهد داشت.

۲۰ بهمن ۰۱ ، ۱۵:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
انقلاب جدید در موتور جستجوی مایکروسافت؛ بینگ جدید با نسخه‌ای پیشرفته از هوش مصنوعی ChatGPT معرفی شد

انقلاب جدید در موتور جستجوی مایکروسافت؛ بینگ جدید با نسخه‌ای پیشرفته از هوش مصنوعی ChatGPT معرفی شد

مایکروسافت بالاخره از نسخه جدید موتور جستجوی بینگ و مرورگر اج با قابلیت‌های هوش مصنوعی پرده برداشت.

 


مایکروسافت امشب در مراسم ویژه خود که با تمرکز بر پیاده‌سازی هوش مصنوعی در محصولات مختلف این شرکت برگزار شد، از نسخه جدید موتور جستجوی بینگ و مرورگر اج با نسخه ارتقایافته هوش مصنوعی ChatGPT رونمایی کرد. این شرکت می‌گوید بینگ جدید می‌تواند به‌طور مستقیم پاسخ سؤالات شما را بدهد و کمک کند تا خلاق‌تر باشید.

غول ردموندی دنیای فناوری امشب اعلام کرد که پس از مدت‌ها قصد دارد موتورهای جستجو را متحول کند. این شرکت می‌گوید تاکنون انسان‌ها خود را با موتورهای جستجو وفق می‌دادند، اما حالا موتورهای جستجو باید پاسخگوی نیاز کاربران باشند.

ویژگی‌های تازه در نسخه جدید بینگ مایکروسافت

نسخه جدید بینگ چهار دستاورد فنی جدید دارد. این موتور جستجو از نسل بعدی مدل‌های زبانی بزرگ شرکت OpenAI موسوم به GPT-3.5 استفاده می‌کند که به‌طور سفارشی برای جستجو بهینه‌سازی‌شده‌اند و حتی قوی‌تر از ChatGPT هستند. بینگ حالا با متدی تازه موسوم به مدل پرومتئوس با هوش مصنوعی OpenAI کار می‌کند تا حداکثر استفاده از توان مدل‌های این شرکت ببرد و نتایج مرتبط‌تر، به‌روزتر، دقیق‌تر و ایمن‌تر را ارائه کند. این شرکت می‌گوید سازوکارهایی را در مدل پرومتئوس پیاده‌سازی کرده است تا مطمئن شود که خرابکاران نمی‌توانند از این چت‌بات در راه‌های نادرست استفاده کنند.

مایکروسافت می‌گوید هسته مرکزی ایندکس‌های جستجو را از طریق پیاده‌سازی این مدل هوش مصنوعی در الگوریتم جستجو ارتقا داده و این ارتقا بزرگ‌ترین جهش از حیث ارتباط محتوا در طول تاریخ این موتور جستجو است. علاوه‌براین‌ها، بینگ حالا رابط کاربری جدیدی دارد.

در این رابط کاربری جدید، فرد می‌تواند تا 1000 کاراکتر را در نوار جستجو وارد کند تا به‌راحتی امکان چت با هوش مصنوعی را داشته باشد. بااین‌حال، نتایج جستجوی سنتی از بین نمی‌روند و همچنان در سمت چپ صفحه در دسترس کاربران خواهند بود. درواقع این رابط کاربری گویی یک نسخه پیشرفته‌تر از ChatGPT را در سمت راست موتور جستجوی بینگ قرار می‌دهد.

از طرف دیگر، کاربرانی که مایل به مشاهده لینک‌های قدیمی نتایج جستجو نباشند، می‌توانند به صفحه جدیدی بروند که مختص چت با هوش مصنوعی طراحی شده است. می‌توان دید که این صفحه در زیر پاسخ‌ها، وب‌سایت‌های مرجع پاسخ‌ها را هم به نمایش می‌گذارد.

نسخه جدید بینگ می‌تواند نوشته‌های مختلف را به 100 زبان دنیا ترجمه کند. کاربران می‌توانند مانند ChatGPT سؤالات مختلفی را از چت‌بات این موتور جستجو بپرسند. مثلاً می‌توان درخواست کرد که غذاهایی برای یک خانواده چهارنفره به کاربر پیشنهاد شود که خوراک گیاه‌خواری هم بین آن‌ها وجود داشته باشد.

قابلیت‌های جدید مرورگر اج مایکروسافت

مایکروسافت می‌گوید مرورگر اج هم در کنار بینگ به‌روز شده است. این نرم‌افزار حالا سبک‌تر شده و رابط کاربری جدیدی دارد که زاویه‌ها را نرم‌تر کرده و از Fluent UI بیشتر بهره می‌برد. ولی نکته مهم در این نسخه از اج وجود سایدبار یا نوار کناری جدیدی است که اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم به چت‌بات این شرکت دسترسی داشته باشید؛ بنابراین برای استفاده از این چت‌بات لازم نیست دائماً به موتور جستجوی بینگ مراجعه کنید.

ویژگی مهم چت‌بات در نسخه جدید اج این است که این هوش مصنوعی می‌تواند با محتوای هر صفحه‌ای که باز می‌کنید، تعامل داشته باشد. برای مثال، اگر گزارش مالی 15 صفحه‌ای یک شرکت را باز کرده باشید، می‌توانید از طریق سایدبار از چت‌بات بخواهید تا خلاصه این گزارش را به شما ارائه کند. یا مثلاً اگر به وب‌سایت Stack Overflow بروید و یک تکه کد را در صفحه ببینید، می‌توانید از چت‌بات اج بخواهید تا این کد را به زبان Rust برای شما بنویسد.

نسخه جدید بینگ از امروز به‌صورت پیش‌نمایش و محدود برای شمار اندکی از کاربران دسکتاپ در دسترس قرار می‌گیرد. بقیه کاربران می‌توانند با مراجعه به Bing.com جستجوهای نمونه این پلتفرم را امتحان کنند و با نام‌نویسی، در فهرست انتظار برای دسترسی به نسخه کامل این هوش مصنوعی قرار بگیرند. مایکروسافت در هفته‌های آینده قرار است دسترسی به پیش‌نمایش بینگ جدید را برای میلیون‌ها کاربر دیگر ممکن کند. نسخه پیش‌نمایش موبایل هم به‌زودی عرضه خواهد شد.

برای آزمایش نسخه جدید مرورگر اج هم می‌توانید همین حالا از وب‌سایت مایکروسافت نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان این مرورگر را دانلود کنید.

۱۸ بهمن ۰۱ ، ۲۰:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
فیلم کوتاه «ریدلی اسکات» به‌ نام Behold  که به‌طور کامل با گلکسی S23 اولترا ساخته شده است [تماشا کنید]

فیلم کوتاه «ریدلی اسکات» به‌ نام Behold که به‌طور کامل با گلکسی S23 اولترا ساخته شده است [تماشا کنید]

کارگردان فیلم‌های گلادیاتور و بلید رانر، فیلم کوتاهی به نام Behold را با استفاده از گلکسی S23 اولترا ساخته است.

 


سامسونگ هفته گذشته از گوشی‌های سری گلکسی S23 رونمایی کرد که گلکسی S23 اولترا قدرتمندترین عضو این خانواده محسوب می‌شود. در رویداد آنپکد، کره‌ای‌ها با انتشار چندین تیزر کوتاه از فیلم‌های کوتاه کارگردان‌های مشهوری ازجمله «ریدلی اسکات»، سازنده فیلم‌های مطرح «گلادیاتور» و «بلید رانر»، قدرت دوربین گلکسی S23 اولترا را به نمایش گذاشت. حالا فیلم کوتاه ریدلی اسکات به‌طور کامل منتشر شده است.

فیلم ریدلی اسکات که «Behold» نام دارد، کمتر از 4 دقیقه است و به‌طور کامل با گلکسی S23 اولترا فیلم‌برداری شده است. البته همان‌طور که می‌توان حدس زد، تجهیزات حرفه‌ای زیادی برای این ساخت این فیلم به پرچمدار سامسونگ کمک کرده‌اند.

تماشا فیلم ریدلی اسکات با گلکسی S23 اولترا

تماشا در آپارات

داستان فیلم کوتاه ریدلی اسکات کمی عجیب است. درحقیقت این فیلم مرد جوانی را به تصویر می‌کشد که توسط گروهی از افراد دنبال می‌شود. این مرد جوان هنگامی که از دست این افراد پنهان می‌شود، یک اسب را پیدا می‌کند و درنهایت، آن را آزاد می‌کند. این فیلم با چند احساس تلخ اما مثبت به پایان می‌رسد.

همان‌طور که گفتیم، اگرچه این فیلم به‌طور کامل با جدیدترین پرچمدار سامسونگ ضبط شده است، اما هم از تجهیزات پیشرفته‌ای برای کمک به آن استفاده شده و هم یک نرم‌افزار برای ویرایش نتیجه نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. بااین‌وجود، همچنان می‌توان گلکسی S23 اولترا را برنده اصلی این فیلم ریدلی اسکات دانست.

سامسونگ امسال تصمیم گرفت پس از چندین سال استفاده از دوربین 108 مگاپیکسلی در پرچمدارهای اولترا خود، این‌بار برای گلکسی اس 23 اولترا به سراغ دوربین 200 مگاپیکسلی برود. بنابراین ایجاد کمپین‌های مختلف برای به‌رخ‌کشیدن کیفیت این دوربین، منطقی به‌نظر می‌رسد و احتمالاً در هفته‌های آینده سامسونگ بیشتر روی دوربین پرچمدارش تمرکز می‌کند.

۱۸ بهمن ۰۱ ، ۰۹:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
TASIAMAG
گوگل رسماً از رقیب ChatGPT یعنی Bard AI رونمایی کرد

گوگل رسماً از رقیب ChatGPT یعنی Bard AI رونمایی کرد

هوش مصنوعی Bard که ظاهراً عملکردی مشابه ChatGPT دارد، در هفته‌های آینده در اختیار عموم کاربران قرار می‌گیرد.

 


مدیرعامل گوگل، «سوندار پیچای» از یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی جدید به نام Bard رونمایی کرد که درحقیقت برای رقابت با هوش مصنوعی جنجالی این روزها، یعنی ChatGPT از راه می‌رسد. به گفته پیچای، Bard یک سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمه‌محور است که می‌تواند به سؤالات کاربران پاسخ دهد و در گفت‌وگوها شرکت کند. این ابزار امروز در اختیار شمار محدودی از کاربران مورد اعتماد گوگل برای آزمایش قرار می‌گیرد و در هفته‌های آینده به‌طور عمومی منتشر می‌شود.

درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم ‌Bard چه امکانات و توانایی‌هایی دارد، اما به‌نظر می‌رسد با سرویسی مشابه با ChatGPT شرکت OpenAI روبه‌رو هستیم. طبق پست گوگل، کاربران می‌توانند از این مدل هوش مصنوعی سؤالات کاربردی مانند نوع غذایی که می‌توانند با مواد غذایی مدنظرشان بپزند، بپرسند.

هوش مصنوعی Bard گوگل، رقیب ChatGPT

به گفته مدیرعامل گوگل، هوش مصنوعی جدید این شرکت می‌تواند یک خروجی برای خلاقیت و یک سکوی پرتاب برای کنجکاوی کاربران باشد و به توضیح اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب به یک کودک 9ساله، کمک کند.

پیچای همچنین گفته است که Bard از اطلاعات وب استفاده می‌کند تا پاسخ‌های تازه و باکیفیت ارائه کند. به‌نظر می‌رسد منظور پیچای این است که Bard می‌تواند به سؤالات درباره رویدادهای اخیر هم پاسخ دهد؛ موضوعی که رقیبش یعنی ChatGPT با آن مشکل دارد.

تماشا در آپارات

به گفته مدیرعامل گوگل، جامعه برای دریافت بینش و درک عمیق‌تر به «گوگل» مراجعه می‌کند. در این میان هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا به قلب و هسته چیزی که به‌دنبال آن هستیم، برسیم. پیچای همچنین اعلام کرده است که توسعه‌دهندگان به‌زودی می‌توانند «Generative Language API» گوگل را بررسی کنند که در ابتدا از LaMDA قدرت گرفته است، اما در ادامه مدل‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کند: «هدف ما تسهیل ساخت APIهایی است که مسیر نوآوری را در AI باز کنند.»

گوگل چهارشنبه همین هفته یک رویداد درباره هوش مصنوعی برگزار می‌کند، بااین‌حال ظاهراً تهدید ChatGPT در حدی برای این غول موتور جستجوی دنیا جدی بوده که تصمیم گرفته است زودتر از Bard رونمایی کند. این احتمال وجود دارد که در رویداد چهارشنبه با محصولات دیگری روبه‌رو شویم یا گوگل اطلاعات بیشتری درباره Bard منتشر کند.

توانایی‌های بالای ChatGPT و همچنین سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری مایکروسافت بیش از پیش گوگل را برای معرفی یک هوش مصنوعی جدید تحت فشار گذاشت. حالا با معرفی Bard ظاهراً فشارها کمی از روی گوگل برداشته می‌شود و شاهد معرفی یک رقابت جذاب در این حوزه خواهیم بود.

۱۷ بهمن ۰۱ ، ۱۹:۳۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
Fixed Menu