قانون DMA اتحادیه اروپا از امروز وارد فرآیند اجرایی شد تا شرکتهای بزرگ دنیای فناوری انحصارطلبیهای کمتری داشته باشند.
امروز قانونی در اتحادیه اروپا وارد فرآیند اجرا شد که به اختصار DMA خوانده میشود و میتواند اپل را وادار کند امکان دسترسی به فروشگاههای اپلیکیشن شخص ثالث و نصب برنامه از خارج اپ استور (سایدلودینگ) را برای کاربران آیفون و آیپد فراهم کند. البته این قانون موارد دیگری هم دارد که همگی سعی دارند به رقابتیتر کردن بازار کمک کنند.
تبلیغات
مقرراتی که تحت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) برای شرکتهای بزرگ دنیای فناوری اجرا میشوند، این شرکتها را وادار میکند تا دسترسی به سرویسها و پلتفرمهای مختلف خود را برای دیگر شرکتها و توسعهدهندگان فراهم کنند.
اتحادیه اروپا میگوید این قانون برای شرکتهایی موسوم به «دروازهدار» اجرا میشود که شامل غولهای فناوری خواهد بود و اپل هم به خاطر رقم هنگفت درآمد سالیانه و میزبانی از شمار بزرگی از کاربران اروپایی در پلتفرمهایش حتما یکی از همین شرکتها تلقی خواهد شد.
قانون بازارهای دیجیتال اپل را مجبور میکند تا تغییراتی را در اپ استور، اپلیکیشن Messages، سرویس فیستایم و سیری ایجاد نماید. برای مثال، این شرکت احتمالا باید امکان نصب فروشگاههای اپلیکیشن شخص ثالث و سایدلود اپها را فراهم کند. همچنین توسعهدهندگان باید بتوانند از سیستمهای پرداخت شخص ثالث استفاده کنند و به اطلاعاتی که اپل از کاربران در اختیار دارد، دسترسی داشته باشند.
یکی از دیگر مواد جذاب DMA فراهمسازی امکان تعامل میان سرویسهای پیامرسانی مختلف است. به زبان ساده، این یعنی متا و اپل باید کاری کنند که سرویسهایی مثل واتساپ با سرویس iMessage ارتباط داشته باشند و کاربران بتوانند به یکدیگر پیام بدهند.
قانون DMA چه فرآیندی را طی میکند؟
قانون بازارهای دیجیتال در ماه دسامبر 2020 توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد و در ماه مارس 2022 توسط پارلمان و شورای اروپا به تصویب رسید. این قانون حالا به مرحله شش ماهه پیادهسازی میرود و اعمال آن از تاریخ 2 مه 2023 (12 اردیبهشت 1402) آغاز میشود. سپس دروازهدارهای بالقوه دو ماه و حداکثر تا تاریخ 3 ژوئیه 2023 (12 تیر 1402) فرصت خواهند داشت تا شرایط سرویسهای خود را به کمیسیون اروپا اعلام کنند و معلوم شود که پلتفرمهایشان تابع قوانین DMA است یا خیر.
کمیسیون هم پس از دریافت این اطلاعات طی 45 روز ارزیابیهای خود را انجام میدهد تا مشخص شود که شرکتها قوانین را به درستی اجرا کردهاند یا نه و آیا آنها به عنوان دروازهدار تلقی خواهند شد یا نه. در پایان، دروازهدارها شش ماه دیگر یعنی حداکثر تا 6 مارس 2024 (16 اسفند 1402) فرصت پیدا میکنند تا پیشنیازهای DMA را اجرا نمایند.
اپل پیش از تصویب این قانون گفته بود که از بابت برخی از مواد DMA نگران است چون باور دارد که این قانون مشکلاتی را برای حریم خصوصی و امنیت کاربران آنها به وجود خواهد آورد.